افسردگی پاییزی , افسردگی , انواع افسردگی , اوج افسردگی پاییزی , افسردگی پائیزی و راه های درمان آن راه های مقابله با افسردگی پائیزی , , درمان افسردگی , به من بگو چرا ,نقش رنگ‌ها در کاهش افسردگی پاییزی , به من بگو چرا افسردگی پاییزی , افراد با چه خلق و خویی در پاییز بیشتر افسرده می‌شوند ,

افسردگی پاییزی | افراد با چه خلق و خویی در پاییز بیشتر افسرده می‌شوند

افسردگی پاییزی

افسردگی پاییزی

افراد با چه خلق و خویی در پاییز بیشتر افسرده می‌شوند؟

به من بگو چرا افسردگی پاییزی ؟

افسردگی پاییزی

افسردگی پاییزی

پاییز زیباست پر از رنگ پراز عشق و دوست داشتن ولی با این حال بعضی مواقع دلگیر کننده نیز میشود آنچنان دلگیر که بعضی افراد به افسردگی پاییزی دچار میشوند در این باره چه باید کرد ؟ در ادامه با سایت روانشناسی خانواده همراه باشید تا علتافسردگی پاییزی را بدانیم

نقش عوامل محیطی و اجتماعی در افسردگی پاییزی چیست؟

گاهی عوامل روانی  اجتماعی در بروز افسردگی پاییزی مؤثر است. برای نمونه، افرادی که مشاغلی دارند که در تعطیلات تابستان فعال است، ممکن است با آغاز پاییز و اتمام تعطیلات به علت رکود شغلی افسرده شوند برای نمونه، فردی که در یک شهر ساحلی شمالی بستنی فروشی دارد و در طول تابستان با ازدحام مشتریان روبه‌رو است، ناگهان در پاییز با کاهش مشتریان و بیکاری روبه‌رو و در نتیجه مستعد افسردگی در پاییز می‌شود.

بخوانید : تست افسردگی پرسش نامه افسردگی بک تست

افسردگی پاییزی

افسردگی پاییزی

برای کاهش بی‌حوصلگی و تنگ شدن خلق و خو در پاییز چه باید کرد؟

اگر افسردگی عمده و شدید در اثر پاییز روی دهد طبعاً باید به روانپزشک مراجعه کرد. اما اگر افسردگی خفیف باشد در آن صورت داشتن برنامه منظم زندگی که شامل سحرخیزی، خوابیدن در ابتدای شب، ورزش، داشتن هدف و برنامه در زندگی، معاشرت با دوستان و انجام کارهای خیر باشد در رفع افسردگی خفیف مؤثر است.

هر سال از چه زمانی باید برای کاهش مشکلات افسردگی فصلی، روند پیشگیری و درمان را آغاز کرد؟

برای تشخیص افسردگی فصلی، باید دست کم دو دوره افسردگی عمده در فصل معین روی داده باشد. به این ترتیب با توجه به زمان آغاز این دو دوره افسردگی، می‌توان از دو تا سه هفته پیش از موعد احتمالی، درمان دارویی را به منظور پیشگیری آغاز کرد.

افراد با چه خلق و خویی در پاییز بیشتر افسرده می‌شوند؟

برخی افراد به صورت زیست شناختی مستعد بروز افسردگی پاییزی هستند که تحت عنوان «نابسامانی عاطفی فصلی» قابل طبقه‌بندی است. البته باید در دو سال گذشته دست کم دو دوره افسردگی عمده در پاییز در این افراد دیده شده باشد که ارتباطی با رویدادهای محیطی نداشته باشد. به علاوه بهبود کامل نیز در یک زمان مشخص سال روی ‌دهد (برای نمونه، در بهار).

بخوانید : افسردگی‌ات را با موسیقی درمان کن! 

افسردگی پاییزی

افسردگی پاییزی

نقش رنگ‌ها در کاهش افسردگی پاییزی چیست؟

پژوهش‌ها حاکی است که رنگ‌های طیف سرخ سبب احساس برانگیختی و هیجان و تحرک می‌شود و برعکس رنگ‌های طیف آبی با احساس آرامش و سکون همراه می‌شود. امکان دارد این امر ناشی از تأثیر رنگ‌ها بر میانجی‌های عصبی باشد که پیام‌های عصبی را انتقال می‌دهند. تاریکی و سیاهی عموماً معادل با افسردگی شناخته می‌شود و افراد افسرده هم در رنگ‌های تیره و سیاه خود را احاطه می‌کنند. طبعاً با این اطلاعات می‌توان نتیجه گرفت که کاربرد رنگ‌های طیف سرخ در کاهش علائم افسردگی نقش دارد.

رایحه‌های خوش مانند اسطوخودوس تا چه حد در کاهش افسردگی پاییزی مؤثر است؟

با توجه به رابطه لب‌های بویایی با مراکز قشری مغز، به نظر می‌رسد بوها در تنظیم هیجانات و عواطف مؤثر باشند. برخی پژوهش‌ها حاکی از رابطه روایح خوش با احساس شادمانی است.

ورزش و پیاده‌روی و نیز شب‌نشینی درشب‌های طولانی پاییز آیا موجب کاهش افسردگی پاییزی می‌شود؟

همان‌گونه که فرد شاد تمایل به تحرک و جست‌وخیز دارد، می‌توان انتظار داشت که اگر فرد افسرده نیز خود را مجبور به تحرک و ورزش کند، روحیه بهتری پیدا کند. تجارب متعددی به نفع این فرضیه انجام شده است. از سوی دیگر یک شب بیدار ماندن سبب بهبود قابل توجه در علائم افسردگی می‌شود، اما این امر در شب‌های بعد عملی نیست. اصولاً خواب در آغاز شب و برخاستن صبح زود روش بهتری برای غلبه بر علائم افسردگی است.

نقش تغذیه در کاهش افسردگی پائیزی چیست؟

رژیم غذایی متعادل طبعاً در سلامت عمومی مؤثر است. گاهی کمبود ویتامین‌ها با حالات شبه افسردگی همراه است. مواد نشاسته‌ای از قدیم به عنوان مواد شادی‌آور شناخته شده است. ماکارونی، شکلات، زعفران (به مقدار کم) از موادی هستند که بشر بر حسب تجربه متوجه تأثیر ضدافسردگی آن‌ها شده است. نوشیدن آب فراوان نیز در ایجاد حس شادابی مؤثر است. کاهش مصرف چربی‌های حیوانی و پروتئین گوشت قرمز نیز توصیه‌ای کلی برای سلامت است.

اطرافیان و دوستان در کاهش افسردگی پاییزی چه نقشی دارند؟

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد افسردگی در افراد مجرد و اشخاص منزوی و گوشه‌گیر بیشتر است. وجود همسر و فرزند و ارتباط با خویشان (صله رحم) سبب کاهش افسردگی می شود. دستگیری از بینوایان سبب احساس رضایت می‌شود. حمایت از جانوران و دادن آب و غذا به آنان در کاهش افسردگی مؤثر است. به طور کلی هر چیز که سبب افزایش ارتباط‌های عاطفی شود افسردگی را می‌کاهد. پرورش گیاهان و آب دادن به آن‌ها نیز احساس خوبی در فرد پدید می‌آورد.

بخوانید : ورزش‌های درمان افسردگی و اضطراب

افسردگی پاییزی

افسردگی پاییزی

اوج افسردگی پاییزی چه زمانی است؟

روزهای کوتاه‌تر و آسمان تیره و ابری در افزایش حس افسردگی تأثیر دارد.

آیا افراد افسرده در پاییز با مشکلات بیشتر مواجهند؟

به علت اینکه در فصل‌های سرد مردم عموماً به خانه پناه می‌برند و ارتباط‌ها و حضور در مکان‌های عمومی کمتر می‌شود و به علت آغاز سال تحصیلی خانواده‌ها از معاشرت استقبال کمتری می‌کنند، احساس تنهایی و انزوا که از نشانه‌های افسردگی است افزایش می‌یابد.

آیا افسردگی فصلی با جنسیت مرتبط است؟

به طور کلی میزان انواع افسردگی در زنان دو برابر مردان است. بنابراین، چنین نسبتی در افسردگی پاییزی هم وجود دارد. در عین حال در نابسامانی خلقی علاوه بر دوره‌های افسردگی (که آن هم ممکن است جنبه فصلی داشته باشد) دوره‌های شیدایی و نیمه شیدایی نیز وجود دارد که درآن نسبت ابتلای زنان و مردان یکسان است.

آخرین یافته‌های علمی برای کاهش افسردگی پاییزی چیست؟

 افسردگی پائیزی برایند عوامل گوناگون زیستی، روانی و اجتماعی است. بنابراین ابتدا باید تشخیص توسط روانپزشک به عمل آید و سپس بر حسب میزان سهم هر یک از این عوامل، درمان‌های دارویی، روان‌درمانی، مشاوره، یا توصیه برای تغییر عوامل یا بخش محیطی انجام شود.

افسردگی پاییزی

افسردگی پاییزی

راه های مقابله با افسردگی پائیزی

۱ – اگر هوا بارانی است و احساس تنهایی می کنید، لحظات شادی را به یاد آورید که با افراد مورد علاقه تان و افرادی که شما را دوست دارند، گذرانده اید.

۲ – آلبوم قدیمی خانوادگی تان را به دقت نگاه کنید. به عکس های خودتان، خانواده تان، خویشاوندانتان و دوستانتان توجه کنید. خانه قدیمی را که همراه با خانواده تان در آن زندگی می کردید و ایام پُر از خاطره و شاد دوران کودکی خود را به یاد آورید. آنگاه خواهید دید که علی رغم بی حوصلگی و بی حالی، لبخند خواهید زد.

۳ – به رنگ نارنجی نگاه کنید. متخصصین استفاده از روش «رنگ درمانی» را برای مبارزه با افسردگی توصیه می کنند. رنگ های روشن و گرم باعث تقویت روحیه و احساس شادی می شوند؛ مثلا مشاهده سیب های قرمز در یک سبد، پوشیدن لباس نارنجی، استفاده از بالش و پرده نارنجی در خانه به شما کمک می کند که بر افسردگی پیروز شوید. در یک پارک قدم بزنید و برگ های قرمز، زرد و نارنجی ریخته شده از درختان را که خیلی زیبا هستند، نگاه کنید.

بخوانید :  مبارزه با افسردگی 

۴ – اگر سرکار می روید، یک روز را مرخصی بگیرید و اگر در خانه هستید، یک روز را به خودتان استراحت دهید. روی تخت یا مبل راحتی دراز بکشید و کتاب داستان مورد علاقه تان را بخوانید و یا برنامه های شاد و سرگرم کننده را در تلویزیون تماشا کنید و چای معطری بنوشید، مثل چای دارچینی یا چای هل دار. فقط استراحت کنید.

۵ – اگر مسائل و مشکلات غیرقابل حل زیادی دارید، هر کدام از مشکلات خود را به طور جداگانه بر روی یک کاغذ سفید بنویسید. سپس یکی از مشکلات خود را که نوشته اید بخوانید و درباره روش حل آن فکر کنید. بعد از آن کاغذ نوشته شده را در سطل زباله بیندازید.

افسردگی پائیزی و راه های درمان آن

۶ – بنشینید و چشمان خود را ببندید و برای مدتی تمرکز کنید، به این صورت که در ذهنتان یک آسمان آبی بزرگ را تصور کنید و تمامی مشکلات، سختی ها و دل تنگی های خود را به شکل ابرهای سفیدی در جایی نزدیک به افق ( یعنی در جایی دور ) متصور شوید. آنگاه احساس خواهید کرد که تمامی این مشکلات، احوالات و افکار منفی از شما خیلی دور هستند.

۷ – کمی نرمش و ورزش کنید. این کار فقط برای خوش آمدن شما نیست، بلکه روشی موثر برای کسب احساس شادی از زندگی است.

۸ – همیشه یک بسته کاکائو در خانه داشته باشید. کاکائو همیشه باعث ارتقاء روان و تقویت روحیه می شود و تولید هورمون های شادی آور را در بدن افزایش می دهد.

بخوانید : پائیز سالم به دور از آنفولانزا و سرماخوردگی

لینیک های مرتبط:

روانشناسی خانواده  , روانشناسی مشاوره  , روانشناسی سکسولوژی , روانشناسی خشم 

روانشناسی جامعه  , روانشناسی ازدواج  ,  روانشناسی طلاق  , روانشناسی کودک 

روانشناسی رنگ  , روانشناسی موسیقی  , روانشناسی اعتیاد  , روانشناسی کنکور 

به من بگو چرا  , داستان های کوتاه روانشناسی  , روانشناسی نوجوان , تست روانشناسی

روانشناسی ورزش ,  تغذیه طبیعی  , مدیتیشن  ,گردشگری




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.