الفبای زبان زرّافه , روان‎شناسی ارتباطات , روانشناسی خانواده , ارتباطات , ارتباطات با زبان بدن , ارتباطات میان فردی , خود شناسی , شیوه های ارتباط موثر با دیگران ,

الفبای زبان زرّافه | روانشناسی ارتباطات | روانشناسی خانواده

الفبای زبان زرّافه

روانشناسی ارتباطات 

الفبای زبان زرّافه

ارتباطات بدون خشونت، راه‎حلی ساده با الفبای زبان زرّافه

الفبای زبان زرّافه یعنی چه ؟

چه کسی بدش می‎آید که هر بامداد خورشید با لبخندی گرم به او صبح‎به‎خیر بگوید یا در کوچه، خیابان یا هر کجای دیگری که پا می‎گذارد مردم با رویی گشاده به یکدیگر سلام کنند و به هم احترام بگذارند؟

الفبای زبان زرّافه به جای زبان گرگ

این اتفاقات ما را سرشار از انرژی‎ می‎کنند و حسی خوب و انگیزه‎ای صدچندان به ما می‎بخشند؛ با این حال، گاهی پیش می‎آید که افراد کنترلشان را از دست می‎دهند و خستگی و ناراحتی‎هایشان را ابراز‎ می‎کنند؛ اما آرزوی بیشترِ ما، داشتن روابطي زیبا و خالی از هر نوع خشم و خشونت است. روابطی که در جای‎جای جامعه‎مان توسعه یابد و همه مردم مانند اعضای یک خانواده ارتباطی نزدیک و صمیمانه با هم داشته باشند؛ ولی، افسوس که در خانه، جمع دوستان و حتی در دفتر کارمان جَو همیشه آنقدرها که باید خوب باقی نمی‎ماند. گاهی طوفان رقابت‎ها، سوء‎رفتارها یا عدم صداقت کاسه صبرمان را لبریز می‎کند و خشم در وجودمان زبانه می‎کشد. اما چطور می‎توان به جای در خود فرورفتن و نادیده‎گرفتن احساسات و حقوق دیگران، روابط شکسته و از هم گسیخته را به هم پیوند زد؟ چگونه باید برای ایجاد روابطی خوب، از سوءتفاهم‎ها و عیب‎جویی‎ها به‎سادگی گذشت؟
مثلاً، تلفن همکار روبه‎روی‎ شما مدام در حال زنگ‎خوردن است و او هم بلندبلند حرف می‎زند! از صبح تا بعدازظهر، تحملش کرده‎اید؛ حالا هم در آخر وقت، دوستانش مدام با گوشی همراهش تماس می‎گیرند! خسته‎اید و دیگر تحملتان تمام شده، فریاد می‎زنید: «لطفاً، هروقت تماس خصوصی و غیراداری دارید از اتاق خارج شوید»
پس از این اعتراض و بروز خشمتان، احساس بهتری به شما دست می‎دهد؛ اما متوجه عواقب و واکنش‎های پس از آن هستید؟! با این اعتراض، همکارتان احساس می‎کند که مورد تحقیر و توهین شما قرار گرفته است؛ اما بدتر آنکه پس از پشیمانی‎ از رفتارتان، برای برقراری ارتباط مجدد و یافتن راه‎حلی برای بازگرداندن رابطه به حالت اول، باید چند برابر تلاش کنید؛ زیرا هر روز چشم در چشم او می‎شوید و نمی‎توانید با کشمکشی روزانه به کارتان ادامه دهید.
این روزها در همه جای دنیا، در اداره‌ها و دفاتر کار کمتر روزی را می‎توان بدون جنگ و جدال یافت؛ درواقع اجتناب از خشم و خشونت غیرممکن به‎نظر می‎رسد. اگر تاکنون نیز موفق شده‎‎اید از مسائل حاشیه‎ای دوری کنید، قطعاً وضعیت به همین شکل باقی نخواهد ماند و خودبه‎خود وارد بازی خواهید شد!
اما چگونه رابطه‎ای محترمانه و بدون خشونت با دیگران داشته باشیم؟

ارتباطات بدون خشونت، راه‎حلی ساده
در سال‎های دهه ۱۹۶۰، مارشال روزنبرگ مکتب «ارتباطات بدون خشونت» را رواج داد. به اعتقاد او، بیشتر نزاع‎ها و مناقشات میان اشخاص یا گروه‎ها به دلیل «ارتباطی» است که افراد آن را با «نیاز»هایشان اشتباه می‎گیرند. هنگام درگیری بیشتر مردم، زبانی را به‎کار می‎برند که احساساتی مانند ترس، شرم و گناه را به دیگران منتقل می‎کند. همین زبان «خشونت» اجازه نمی‎دهد که آن‎ها احساسات‎ واقعی، نیازها و درخواست‎هایشان را به‎روشنی تشخیص دهند یا آن‎ها را درک کنند؛ بنابراین درگیری‎ها تشدید می‎شوند.

الفبای زبان زرّافه , روان‎شناسی ارتباطات , روانشناسی خانواده , ارتباطات , ارتباطات با زبان بدن , ارتباطات میان فردی

الفبای زبان زرّافه به‎جای زبان گرگ

«ارتباطات بدون خشونت» دو حیوان گرگ و زرّافه را نماد ارتباطات خشونت‎آمیز و بدون خشم می‎داند. زرّافه‎ها، حیواناتی خارق‎العاده‎اند، با بزرگ‎ترین قلب در میان حیوانات؛ گردنی بسیار بلند دارند و می‎توانند از تماشای نماهایی بسیار دور لذت ببرند. آن‎ها همیشه خواهان روابطی بسیار دلسوزانه‎اند و به صورت اجتماعی زندگی می‎کنند؛ برعکس گرگ‎ها، درست نقطه مقابل زرّافه‎ها هستند و همیشه خواهان رقابت و درنده‎خویی‎اند. زبان گرگ‎ها با قضاوت، نقد، تجزیه‎تحلیل‎های تند، تعقیب و محاکمه همراه است. هرگاه رفتاری ناعادلانه و ناحق را درباره خودمان احساس می‎کنیم، متهم می‎شویم و می‎خواهیم متهم کنیم یا می‎خواهیم عقاید و ایده‎هایمان را به دیگران تحمیل کنیم؛ آنگاه به استفاده‎کردن از زبان تهاجمی گرگ‎ها عطش پیدا می‎کنیم. درواقع، زبان گرگ‎ها زبان جدایی است و زبان زرّافه‎ها زبان اتحاد و همدلی.

یادگیری الفبای زبان زرّافه در ۴ مرحله

۱. با دقت، وقایع رُخ‎داده را مشاهده کنید و هر چیزی را بدون کوچک‎ترین نتیجه‎گیری و قضاوتی توصیف کنید. این بخش شامل جملاتی است مانند: «من دیدم که…»، «من شنیدم که…» یا «اوضاع از این قرار است که…»
۲. احساسات خود را شناسایی کرده و آن‎ها را بیان کنید. این بخش شامل این جمله است: «من احساس می‎کنم که…»
۳. نیازهای پنهان‎شده در پَس‎زمینه احساسات‎تان را کشف کنید. جملات کاربردی در این بخش بدین‎ترتیب‎اند: «نیاز من این است که…؛ چون دوست دارم…» یا «من تمایل دارم که…؛ چون نیاز دارم…»
۴. تمامی سؤالات و درخواست‎های خود را در فرمول «جمله مؤدبانه» قرار دهید؛ مانند: «آیا این امکان برای شما وجود دارد… لطفاً؟» یا «آیا شما مایل به انجام کاری هستید…؟»
اما چگونه این روش‎ها بر روی دیگران تأثیر می‎گذارند؟ این موضوع را در ۴ مرحله شرح می‎دهیم:

الفبای زبان زرّافه مرحله ۱:

بیشتر مواقع اظهارات ما، بر اساس قضاوت‎هایمان شکل می‎گیرند. پس باید نگرشمان را درباره مشاهدات و قضاوت‎هایمان تشخیص داده و قدرت قضاوت خود را درخصوص مشاهدات ساده، تقویت کنیم؛ برای مثال، موضوعی را از زبان زرّافه و گرگ بررسی می‎کنیم.
زرّافه: هنگامی که به او سلام کردم، به سوی دیگری نگاه می‎کرد و حواسش نبود.
گرگ: او خیلی بی‎ادب و گستاخ است.
زرّافه: هنگامی که از استراتژی‎ جدیدش صحبت می‎کرد، چند نفر مدام سخنانش را قطع می‎کردند.
گرگ: او توان کافی برای مدیریت ندارد.

الفبای زبان زرّافه مرحله ۲:

به گفته روزنبرگ، هیجانات و احساساتمان هستند که به ما می‎گویند به برآورده‎شدن نیازها و رضایت‎خاطرمان پاسخ «بله» یا «خیر» بدهیم. به عقیده بسياري از مردم، به‎ویژه مديران، ابراز احساسات، در محیط كار، زیاد حرفه‎اي به‎نظر نمي‎رسد؛ زيرا آن را نوعي ضعف و كمبود انضباط مديريتي مي‎دانند. با اين حال، هرگاه به دنبال راه‎حل‎هايي براي رفع مناقشات و درگيري‎ها هستيم کسانی سازگاری بیشتر نشان می‎دهند که جرئت مطرح‎کردن و دسته‎بندی احساسات واقعي‎شان را دارند.

الفبای زبان زرّافه مرحله ۳:

نيازهاي انساني، نيازهايي همچون امنيت، تفاهم، احترام، خونگرمي، استقلال و… است. هرگاه نيازی با ارزيابي و عیب‎یابی‎های رفتاری، به مشکل غيرمستقيم بیان شود، ابتدا مردم به نقد و بررسی‎ها گوش می‎دهند و سپس شروع به دفاع مي‎كنند؛ مگر اينكه اصلاً نخواهند پاسخی بدهند. احساسات زمانی‎که به نیازهایمان می‎پیوندند به انگیزه، تعادل، آزادی، اشتیاق، آرامش، خرسندی، قدرت، سرزندگی و… تبدیل می‎شود؛ اما زمانی‎که احساسات با نیازهایمان پیوند نخورند به اضطراب، تنش، استرس، خشم، افسردگی، تنهایی، اشتباه، ترس، ناراحتی و احساس بدبختی تبدیل خواهند شد!

الفبای زبان زرّافه مرحله ۴: 

درخواست را با تقاضا اشتباه نگیرید
درخواست‎ به مفهوم آمادگی برای پذیرفتن است؛ حتی اگر پاسخ «نه» باشد. درخواست‌ها اغلب به‎شکلی مؤدبانه مطرح می‎شوند؛ مانند «ببخشید ممکن است دست مرا بگیرید؟» یا «لطفاً، این آمار را برای گزارش آینده آماده کنید؟»
اگر شما درخواستی می‎کنید و پاسخ «نه» دریافت می‎کنید؛ نیاز نیست که خواسته‎تان را به طور کامل رها کنید؛ در عوض باید احساس کسی را درک کنید که به درخواست‎تان «بله» نگفته و با او همدل باشید. پیش از تصمیم‎گیری برای صحبت با او همه جوانب را درنظر بگیرید؛ سپس روی ارتباط احتمالی با او و نوع گفتارتان خوب فکر کنید. ببینید چه چیزی سبب شده که درخواست شما را رد کند.
روحیه بالاتر با ارتباطات بدون خشونت
با به‎کارگیری ارتباطات بدون خشونت، جوانان می‎توانند مهارت‎های واقعی روابط بین فردی را برای حل‎وفصل هر نوع درگیری و مناقشه کسب کنند؛ همچنین می‎توانند همکاری و همدلی را در جامعه افزایش دهند و برای بهبود فضای اطرافشان گامی بزرگ بردارند. مردم با این شیوه یاد می‎گیرند چگونه مشاهدات، احساسات و درخواست‎هایشان را در مقابل دیگران، بهتر بیان کنند؛ در نتیجه، تک‎تک افراد، شادی و خرسندی بیشتری را از خوبی‎های هم تجربه خواهند کرد.

راضیه خوئینی

در ادامه بخوانید :

کنترل خشم دکتر علی شمیسا




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.