158
کد: 4266
چهارشنبه, 17 دی 99



بازی با نوزاد، چند نمونه

کودکان از همان روز نخست تولد مشتاق اتفاق های اطراف خود هستند. مغز کودک همه تصاویر و صحبت ها را ثبت و ذخیره می کند و بازی کردن کمک می کند تا بتواند تکه های پازل را کنار هم بچیند.

 برای بازی با کودکان تازه متولد شده باید مسایلی را در نظر داشته باشید: به طور مثال، تکرار برای آنها بسیار جذاب است. بسیاری از بازی ها ابتدا برای آنها مفهومی ندارد اما اگر تلاش خود را ادامه دهید کودک به مرور یاد می گیرد که به بازی های شما بخندد. مدت زمان توجه و تمرکز کودکان متفاوت است و به سن، دما و حالات روحی آنها بستگی دارد. گاهی کودکان از یک بازی تا ۲۰ دقیقه لذت می برند و گاهی مجبور هستید بازی را هر ۵ دقیقه یکبار تغییر دهید. با واکنش های کودک متوجه می شوید که آیا بازی را دوست دارد یا خیر. این واکنش ها شامل لبخند یا خندیدن است. اما اگر به اطراف نگاه یا گریه کند و از شما روی بر گرداند، باید بازی خود را عوض کنید. 

خلاقیت زیباترین و شگفت انگیزترین خصیصه انسان است. غنا و پویایی و بقای هرفرهنگ و تمدنی به خلاقیت مردمان آن بستگی دارد و این واقعیت را تاریخ بارها به اثبات رسانده است. از طرف دیگر هم، همان طور که می‌دانیم دوران کودکی از نقش حساس وتعیین کننده برخوردار است. توجه به این دوران تا آن جا است که اولاً کودکی خصوصاً" سنین آغاز آن از جانب روان شناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت غالباً" به عنوان برجسته‌ترین مرحله در تکوین شخصیت انسان شناخته شده است. ثانیاً" وجود تعارضات، اختلالات و نابسامانی‌های روانی در این سنین را از عوامل اساسی در سراسر زندگی دانسته‌اند.

پژوهش‌های روان شناسی و تعلیم و تربیتی و نیز تجارب گرانبهای کودکستان‌ها نشان می‌دهند که آغاز رشد آفرینندگی در کودکان در سنین آمادگی و پیش از دبستان است. در این سنین رابطه جدیدی میان تفکر و عمل وی پدیدار می‌گردد و تلاش کودک برای شناخت عجایب و شگفتی‌های محیط پیرامونش جدی‌تر می‌شود این فراگیری و شناخت عمدتاً" از طریق تجربه عملی صورت می‌پذیرد. این تجربه عملی یا بازی یکی از اعمال روزمره زندگی هر کودک است و کوششی است که به تمام وجود او بستگی دارد. بدون تردید می‌توان گفت که بازی بهترین شکل فعالیت طبیعی هر کودک محسوب می‌گردد و مناسب‌ترین راه برای بروز و رشد استعداد او به شمار می‌رود. در جریان بازی است که نیروهای ذهنی و جسمی کودک، یعنی: دقت، تخیل، نظم و ترتیب، چالاکی و غیره رشد می‌یابند و علاوه بر این‌ها برای کدک، محرک و انگیزه‌ای می‌شود در جهت کسب تجارب اجتماعی. با توجه به مقدمه فوق می‌توان گفت که: به طور کلی بازی به معنی دقیق کلمه شامل فعالیت هائی می‌شود که عاری از هدف خارجی بوده اختیاری، دلپذیر و فاقد سازمان باشد.بازی با نوزاد

بازی متأثر از عوامل بسیار زیادی است که هر کدام از این عوامل به نوبه خود نوع و چگونگی بازی کودکان و نوع سایلی که کودکان برای بازی انتخاب می‌کنند و یا برای آنان در نظر گرفته می‌شود را تعیین می‌کنند. که پاره‌ای از این عوامل عبارت‌اند از:

سن و رشد کودک: امروزه ما به گزارشات و مقالات بی شماری بر می‌خوریم که توضیح می‌دهند کدام اسباب بازی عملاً" با کدام ماه از رشد و تکامل کودک متناسب است.

محیط زندگی: در این رابطه شرایط آب و هوایی، محیط روستائی و شهری، آب و هوای گرم و سرد و غیره هر کدام بازی‌های خاص خود را ایجاب می‌کنند.

ظرفیت کودک: توانائی‌های کودکان نیز از جمله عوامل تعین کننده در بازی‌ها می‌باشند.

وضعیت اقتصادی: بازی و وسایل آن در جوامع محروم و غنی ثروتمند از تفاوت‌های فاحشی بر خوردارند.

فرهنگ: در بسیاری از موارد فرهنگ تعیین کننده بازی‌های خاص می‌باشد در اغلب موارد این فرهنگ است که تعیین می‌کند دختران باید چه بازی‌ها و پسران باید به چه بازی‌هایی بپردازند.بازی با نوزاد

جنسیت: در بسیاری از موارد جنسیت خود عامل تعیین کننده ومشخص کننده بازی به شمار می‌رود.

 
نظر کاربران
انتشار یافته: 0 نظر
در انتظار بررسی:0
ارسال نظر
*پر کردن قسمت هایی که ستاره دارد ضروری است.
* نام:
* ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: