بخوابید تا چربی بدنتان را کاهش دهید , الهام نادعلی , شلبی هریس , راز سلامتی, سلامت و سبک زندگی , روانشناسی ورزش

بخوابید تا چربی بدنتان را کاهش دهید | روانشناسی ورزش

   

بخوابید تا چربی بدنتان را کاهش دهید

              

 

بخوابید تا چربی بدنتان را کاهش دهید

 

همه می‌دانیم خواب شبانه اهمیت بسیار زیادی دارد. شش تا نُه ساعت خواب برای اکثر افراد کافی است. وقتی که به اندازه کافی نمی‌خوابیم هورمون‌های بدنمان به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرند؛ یعنی، دو هورمون گرلین و لپتین. گرلین، هورمون احساس گرسنگی و لپتین مرتبط به احساس سیری است. بخوابید تا چربی بدنتان را کاهش دهید وقتی‌که خواب کافی نداریم، حتی بعد از یکی، دو شب کم‌خوابی تعادل بین این دو هورمون در بدنمان به هم می‌خورد. در این حالت، گرلین بیشتر و لپتین کمتر ترشح خواهد شد؛ در نتیجه، بیشتر احساس گرسنگی می‌کنیم و کمتر سیر می‌شویم.

بخوابید تا چربی بدنتان را کاهش دهید

در سال 2013 محققان تحقیقات جالبی انجام دادند. آن‌ها رابطه خواب و وزن افراد را از زاویه متفاوتی بررسی کردند و به‌جای تمرکز صرف بر روی کمیت خواب، کیفیت و زمان خواب را نیز بررسی کردند.

آن‌ها سیصد دانشجوی دختر را درنظر گرفتند و ترکیب چربی بدن و الگوی خوابشان را بررسی کردند. بر اساس نتایج تحقیق، افرادی که هر شب کمتر از 5/6 یا بیشتر از 5/8 ساعت می‌خوابیدند چربی بدنی بیشتری داشتند.

در این مطالعه، نکته جدید تغییر دیدگاه محققان درباره زمان خواب و تأثیر آن بر ترکیب چربی بدن بود. در این مطالعه، افراد به دو دسته تقسیم شدند:

بخوابید تا چربی بدنتان را کاهش دهید , الهام نادعلی , شلبی هریس , راز سلامتی, سلامت و سبک زندگی , روانشناسی ورزش

بخوابید تا چربی بدنتان را کاهش دهید

افرادی که ساعت خواب و بیداری‌شان ثابت نبود و بیش از نود دقیقه نوسان دارد  و افرادی که ساعت خواب و بیداری‌شان کمتر از شصت دقیقه متغیر بود.

درنتیجه، محققان دریافتند که ساعتِ خواب ثابت و مهم‌تر از آن ساعت بیداری منظم ارتباط کمتری با انباشته‌شدن چربی بدنی دارد. بنابراین گروه اول در مقایسه با گروه دوم ترکیب چربی بدنی بیشتری دارند.

همه ما به صورت مادرزادی دارای ساعت زیستی درونی هستیم که «ریتم‌های شبانه‌روزی» نامیده می‌شود. این ریتم‌ها 24 ساعته هستند و بدنمان را در طول روز کنترل می‌کنند. این ریتم‌ها نه‌تنها روی برنامه خواب تأثیر می‌گذارند، بلکه دیگر عملکرد‌های پیچیده بدنمان را نیز کنترل می‌کنند. هرچند ساعت خواب مشخص خیلی مهم است، ساعت بیدارشدن ثابت تأثیر مهم‌تری در ثبات ساعت زیستی بدن دارد؛ در عین حال ساعت بیدارشدن ثابت باعث می‌شود که ساعات بیشتری فعالیت کنیم و چربی بدنمان کمتر شود.

بخوابید تا چربی بدنتان را کاهش دهید

همچنین محققان دریافتند که کیفیت خواب تأثیر بسزایی در ترکیب بدن دارد و افرادی که خواب با کیفیت‌تر دارند میزان چربی بدنشان نیز کمتر است. البته عوامل مختلفی بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارد؛ ازجمله: استرس، افسردگی، سندرم دردهای اسکلتی، عضلانی و… و هرچه افراد خواب بی‌کیفیت‌تری داشته باشند، از مزایای خواب شبانه نیز کمتر بهره می‌برند. در این بین، هورمون رشد، به میزانی کمتر و هورمون استرس، کورتیزول،‌ به میزانی بیشتر ترشح می‌شود و این مسئله منجر به استرس بیشتر در فرد خواهد شد. همه این عوامل بر ترشح گرلین و لپتین تأثیر می‌گذارد و در نتیجه باعث چربی بدنی بیشتر می‌شود.

اگر خواب کافی ندارید، خوابتان بی‌کیفیت است یا برنامه خواب منظمی را دنبال نمی‌کنید با پزشک مشورت کنید و حتماً بی‌خوابی خود را درمان کنید.

شلبی هریس

برگردان: الهام نادعلی

 

در ادامه بخوانید :

غذای خوب خواب خوب

چی کار کنم وزنم کم بشه ؟

با ورزش به جنگ افسردگی بروید

تی آر ایکس ورزش همه فن حریف




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.