تندرستی و تغذیه

تندرستی و تغذیه | سالم ترين غذاها چیست ؟ | تغذیه طبیعی

تندرستی و تغذیه

تندرستی و تغذیه

سالم ترين غذاها چیست ؟

تغذيه سالم بايد متنوع باشد.در كشورهاى پيشرفته هر پنج سال راهنماى تغذيه را بررسى مى كنند. جودى پوسنام، اقتصاددان كشاورزى در واشنگتن دى سى مى گويد: «ما مقدار زيادى چربى اضافه و شكر را از بالاى جدول تغذيه و بشقاب هاى پر از پاستا و ديگر دانه هاى خالص را از پايين و متأسفانه سبزيجات، ميوه، محصولات لبنى كم چرب وديگر مواد مغذى را از وسط ليست غذايى انتخاب مى كنيم.
غذاهاى خانگى يك زن بايد بر مبناى تغييراتى باشد كه تعيين شده است:

تندرستی و تغذیه با مواد غذایی ارگانیک 

۱- از همه گروه هاى غذايى استفاده كند. بايد وعده غذايى طورى تعيين شود كه از هر گروه غذايى به طور مناسب استفاده شود.

۲- يك مبناى سه گروهى از سالم ترين غذاها شامل سبزيجات، ميوه ها و تمام دانه ها به مقادير مساوى بايد مصرف شوند.

۳- براى چربى هاى سالم يك چارچوب تعيين كند: هرم جارى، چربى هاى بد را در حداقل ممكن پيشنهاد مى كند. گياهان غيراشباع يا روغن دانه هايى مانند زيتون و كانويا (همينطور روغن آجيل) سودمند هستند همانطوريكه منابع ديگر چربى نيز محسوب مى شوند.

۴- براى لوبيا و نخود و همچنين سويا جاى ويژه اى در نظر بگيريد. اين مواد تقريباً يك غذاى كامل بوده و غنى از پروتئين، فيبر، آهن، ويتامين ب، مواد معدنى و كربن هايى هستند كه قند خون را پايين نگاه داشته، سير كننده هستند.

۵- سيب زمينى را كنار بگذاريد. سيب زمينى غنى از سبزيجات است، اما از نظر تغذيه اى بيشتر شبيه نان است تا مثلاً اسفناج. پس بهتر است در رديف دانه ها قرار گيرد. (مگر اينكه سرخ كرده و يا چيپسى باشد كه در رديف غذاهاى آماده قرار مى گيرد)

۶- غذاهايى را كه ارزش غذايى چندانى ندارند در جاى خودشان قرار دهيد كه شامل قسمت هاى چرب گوشت، سوسيس، مرغ سرخ شده يا با پوست، بستنى پرچرب، همينطور چربى هاى اضافه مانند كره و غذاهاى شيرين مانند كيك و سودا

۷- بهترين انتخاب را انجام دهيد. دكتر ماريون نستل، متخصص تغذيه دانشگاه نيويورك مى گويد: «برخى غذاهاى داخل يك گروه به لحاظ تغذيه اى بهتر از بقيه هستند. براى مثال دانه ها: بايد انواع خوب آن را انتخاب كرده، به مقدار آن نيز توجه كنيد. بايد بدانيد كه تمام دانه ها خطر بيمارى هاى مزمن را كاهش مى دهند در حالى كه غذاهاى حاوى گندم تصفيه شده كنار گذاشته مى شوند. هيچ منعى براى استفاده از نان سفيد، پاستا و سيب زمينى (بدون پوست) نيست، اما حداقل نيمى از وعده غذايتان را از اين گروه دانه ها استفاده كنيد: نان گندم، برنج قهوه اى، نان ذرت، بلغور، جو دوسر، جو و حتى ذرت بوداده.

تندرستی و تغذیه | سالم ترين غذاها چیست ؟ | تغذیه طبیعی

تندرستی و تغذیه سبزيجات:

اين گروه، بهترين مواد انتخابى بوده و ارزش غذايى بالايى دارند و شامل سبزيجات گوناگونى با رنگ سبز تيره مانند كلم بروكلى و اسفناج و سبزيجات با رنگ نارنجى يا زرد تيره مانند هويج وكدو كه حداقل سه بار در هفته بايد مصرف شوند. البته از سبزيجات ديگر مانند گوجه فرنگى نيز زياد استفاده كنيد. هر چه طيف رنگ سبزيجات بيشتر باشد بهتر است.ميوه ها: تمام ميوه ها، بهتر از آبشان هستند.

تندرستی و تغذیه لبنيات:

بهتر است شير به صورت صاف شده (بدون چربى) و يا حداكثر ۱ درصد چربى استفاده شود. (البته كودكان يك تا دو سال بايد شير پرچرب بنوشند). پنير پرچرب و بستنى حتى اگر گاهگاهى مصرف شوند، كالرى هاى اضافه اى هستند كه فاقد كلسيم مى باشند.

تندرستی و تغذیه مرغ و ماهى:

كمى سينه مرغ بدون پوست يا يك ورق نازك گوشت، مى تواند پروتئين كافى را براى زنان در طول روز تأمين كند. انواع بسيارى از ماهى ها و غذاهاى دريايى حاوى امگا ۳ هستند. اسيدهاى چربى كه در دوران باردارى و شيردهى لازم و براى سلامت قلب هر گروه سنى خوب است. اما برخى از انواع ماهى به علت داشتن جيوه زياد براى زنان باردار و كودكان مناسب نيست. بهترين و مناسب ترين ماهى ها عبارتند از: سفره ماهى، قزل آلا، ماهى آزاد، ميگو، محصولات تهيه شده از ماهى (بدون روغن هاى هيدروژنه) و ماهى تون (البته نه آلباكو و يا نوع سفيد آن

در ادامه بخوانید :

فواید مصرف ماست

به اندام رویایی خود دست یابید 

پنج راز تغذیه سالم 

عادت زنان سالم و خوش اندام

چطور چربی شکم آب میشود ؟

چی کارکنم وزنم کم بشه ؟

سالاد بهترین غذا

غذاهایی که مغز را ضعیف می کند

اجازه ندهید دیابت، بدن شما را به مربا تبدیل کند

رازهایی که زنان هوشمند باید بدانند 

راز سلامتی با خوردن صبحانه

معجون سیر و عسل

آشنایی با ۱۳ خاصیت کلروفیل




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.