حس خوب داشتن با اندامی متناسب

حس خوب داشتن با اندامی متناسب | روانشناسی ورزش

حس خوب داشتن با اندامی متناسب

حس خوب داشتن با اندامی متناسب

ورزش به معنای داشتن ساعت ها درد و خستگی نیست. در واقع می تواند بسیار مفرح باشد! همه چیز بستگی به خودتان دارد. باید به آن مثل یک دکوراسیون جدید و یا چیزی که دوست دارید نگاه کنید. در ادامه به چند نوع ورزش که احساس می کنم باعث افزایش زیبایی و احساس رضایت و تفریح در شما می شود اشاره می کنم.

ورزش مغز: یوگا و تای چی

در طول ده سال گذشته این دو ورزش به رسمیت شناخته شده و افراد زیادی آن را می شناسند، تا جایی که در دنیا این دو را ورزش مغز مینامند. این شکل ورزش آنقدر شناخته شده است که جزئی از تمارین باشگاه های بدنسازی میباشد. دلیل اینکه بسیاری از زنان به این ورزشی گرایش دارند این است که این ورزش سبب آرامش ذهن و فکرشان می شود.

یوگا قدمتی بالغ بر ۵۰۰۰ سال دارد و به این دلیل که تحرک در آن کم است برای هر فرد در هر سنی مناسب است. وقتی به طور مرتب تمرین شود ورزشکاران کم کم متوجه تأثیرات مثبت جسمی و روحی آن می شوند. اگر دنیای یوگا را تجربه کرده باشید، حتماً میدانید که انواع مختلف دارد، یوگا تمارین مختلف دارد که هر کدام بر روی بخش خاصی از بدن تأثیر می گذارند و فواید خاص خود را دارند. هاتایوگا که مهمترین و معروفترین شکل یوگا در کشورهای غربی است بر روی شیوه تنفس و فرم بدن تمرکز می کند.

اشکال دیگر یوگا اهداف دیگری نظیر درمان، تمرکز و آرامشی دارد. اما فرم یوگا هرچه که باشد به شما کمک میکند تا به هرآنچه که می خواهید برسید. برای اینکه بدانید کدام شکل یوگا برای شما مناسب است باید در کلاسهای یوگا ثبت نام کرده و آن را امتحان کنید.

تای چی برای هر شخصی که تمایل به قدرت، زیبایی و راحتی دارد مناسب است. این ورزشی چینی قدیمی شامل حرکاتی بدون فشار است که تعادل بدن را حفظ میکند.

حرکات تای چی آرام، نرم و از روی تفکر است. چینیها تای چی را به حرکت کرم ابریشم درون پیله تشبیه میکنند: حرکات آرام تا جایی که لایه لایه پیله از هم شکافته شود. در تای چی، بدن دائماً در حال حرکت است اما تحت کنترل. تمرین تای چی روزانه ۲۰ دقیقه، سبب رها شدن از استرسی، افزایش انعطاف، قدرت و توان بدن بدون هیچ تورم و آسیب دیدگی می شود.

اغلب دیگران از من می پرسند که چطور تناسب اندامم را حفظ کردهام و من با خوشحالی به آنها میگویم: «پیلت». تمارین پیلت تناسب بدن را برای سالها حفظ میکند. این روش در سال ۱۹۰۰ به وسیله یک بوکسور و بدنساز آلمانی به نام «جوزف پیلت» بنیانگذاری شد.

طبق این روش حرکات فیزیکی که مبتنی بر تنفسی صحیح و حرکات کششی است سبب قوی شدن و تعادل بدن می شود. او همچنین تجهیزات خاصی را برای این ورزشی در نظر گرفت که در طول تمارین از بدن محافظت کند. سیستم پیلت از تمارین بخصوصی تشکیل شده است که طبق دستورالعمل خاصی می بایست اجرا گردند.

در پیلت تمارین با دقت فوق العاده و تکرار کمتری انجام میشوند. نتیجه مثبت پیلت در دقت اجرای آن مشاهده می شود نه در تعداد آنها. در این ورزشی تمارینی که روی زمین انجام میشوند تحت عنوان matWOrk هستند. اولین چیزی که یک مربی پیلت باید به شما آموزش دهد این است که پیلت تنها یکسری تمارین ورزشی نیست، بلکه روش و نگرشی برای افزایش حس هوشیاری بدن است.

حس خوب داشتن با اندامی متناسب

روش پیلت به عنوان یک نوع ورزشی هوشمند شناخته شده است که برای ذهن، روح و بدن فواید بیشماری دارد. مربی پیلات من «تارا بریجر» در اولین جلسه به من گفت که تمرکز پیلت در مرحله اول بر روی هسته بدن، عضلات کمر، ران ها و باسن است و بعدها به قسمتهای دیگر بدن هم گسترش پیدا می کند و در افزایش تعادل، نیرو، فرم بدن و حرکات آن تأثیر میگذارد. پیلت سبب افزایش قدرت در ستون فقرات ماهیچه ها و مفاصل می شود. توجه خاصی پیلت بر روی تقویت عضلات بالایی کمر و شانه هاست.

وقتی تمارین با دقت و تمرکز ذهنی انجام شود تازه متوجه خواهید شد که بدنتان چقدر دارای عدم تعادل بوده و شما سال هاست بدون آنکه خود متوجه باشید دارید تاوان آن را میپردازید. تارا، برایم توضیح داد که پیلت این ضعفباها را برطرف نموده، عملکرد بدن را بهینه کرده و به بدن می آموزد تا در مسیری مؤثر و پرانرژی فعالیت نماید و قدم بردارد.

فواید کلی پیلت شامل ستون فقرات قوی، توان بالای بدنی، افزایش حجم بافت عضلات، انعطاف پذیری فوق العاده، تمرکز ذهنی قوی، افزایش متابولیسم، کاهش استرس، انرژی زیاد و از همه مهم تر اندامی شکیل و زیبا. آیا پیلت باعث از بین رفتن چربیهای شکم شده و عضلات زیبا و قوی میسازد؟ چطور؟ به این دلیلی که سیستم پیلت بر پایه کششی و تقویت عضلات طراحی شده است. پیلت عرضی کمر مراکم کرده و به ران ها و باسنام فرم زیبایی داده است. همچنین احساسی میکنم عضلات اطراف ستون فقرات و بازوهایم قوی تر شدهاند. در کلی پیلت تمام بدن را قوی، شکیل و متناسب می کند. تارا برایم گفت که تمارین پیلت بیش از ۵۰۰ نوع است (البته من حالا دیگر همه را آموختهام). هر کدام از این تمارین روی قسمت خاصی از بدن تأثیر میگذارند پس اجرا و یادگیری تمام آنها ضروری است.

نصایح یک متخصص: پیدا کردن یک مربی مناسب پیلت

از تارا خواستم برای توضیح دهد که برای انتخاب یک مربی خوب پیلت باید چه نکاتی را در نظر گرفت. او این اطلاعات را در اختیارم گذاشت: به دلیل اینکه این ورزشی امروزه طرفداران زیادی دارد خیلی ها از آن برای سودجویی استفاده می کنند در صورتیکه هیچ نوع اطلاعات و تجربه ای در این مورد ندارند، پس شما باید برای پیدا کردن یک مربی مناسب و کلاسیهای معتبر کمی وقت صرف کرده و خوب پرسی و جو کنید.

روش اصلی پیلت توسط «جوزف پیلت» طراحی و تدریس می شد و امروزه تحت شیوه های به نام روماناپیلت در بسیاری از کلاسیها تدریس میگردد. بعد از مرگ پیلت در سال ۱۹۶۷ روشهای جدید دیگری به پیلت اضافه گردید که باعث فراموشی روش های قبلی و تکنیکی آن شد. در صورتیکه فرم اصلی پیلت و تمارین آن استانداردتر هستند. امروزه رومانا در سن ۸۰ سالگی هنوز در سراسر کشور تدریس میکند.

او به افراد یا به روش رومانا و یا به روش های متفاوت دیگر پیلت می آموزد. در مرحله اول باید به دنبال محیطی باشید که در آن احساسی راحتی کرده و مربی که بتوانید به راحتی با او کار کنید. آیا کلاسیهای خصوصی را ترجیح می دهید یا گروهی ؟ آیا ترجیح میدهید هنگام تمرین کردن دیگران هم کنارتان باشند؟ بعضی از کلاسیها فضای بیشتری دارند. به همین دلیل بخش هایی از سالنشان را به کلاس های خصوصی اختصاصی می دهند. آیا ترجیح می دهید مربیتان جوان باشد یا میانسال ؟ زن باشد یا مرد؟ سختگیر باشد یا منعطف ؟

پیدا کردن یک مربی مناسبب کار مشکلی است چرا که مربی یا شما را در این راه دلسرد میکند و یا برعکس علاقه شما به این ورزشی بیشتر می شود. توصیه می کنم در ابتدا چندین مربی را امتحان کنید و بعد آن کسی که برای شما از همه بهتر است را انتخاب کنید. این کار به نفع شما هم می تواند باشد چرا که با نقطه نظرات چند فرد متفاوت آشنا می شوید. به غریزه خود اعتماد کنید.

هنگام انجام تمارین اطمینان حاصل کنید که حداکثر فایده را از پیلت می برید. کلاسیهای پیلت حتما باید دارای تجهیزات مخصوصی باشند به خصوصی کسی که طرز استفاده از دستگاه ها را به شما می آموزد باید متخصصی باشد. پیلت در گروه های بیشتر از سه نفر جواب نمیدهد چرا کهتعداد زیاد باعث میشود که افراد نتوانند به راحتی و درستی از وسایل و تجهیزات استفاده کنند.

خیلی مهم است قبل از اینکه وارد کلاسها و گروه های بزرگتر شوید ابتدا تحت آموزشی های تک نفره قرار بگیرید. گروه های بزرگ شامل افرادی با قدرت بدنی متفاوت و محدودیتهای خاصی خود هستند. اگر توانایی مالی برای داشتن کلاسیهای خصوصی ندارید سعی کنید حداقل ۵ تا ۱۰ جلسه اول را در کلاس های خصوصی شرکت کرده و بعد به کلاسیهای گروهی بروید (یا حداکثر ماهی یک بار کلاس خصوصی داشته باشید) و یا گروه های سه نفری داشته باشید که مربی بتواند به تمام اعضا برسد.

اطمینان حاصل کنید که مربی تان متخصصی بوده و از اطلاعات لازم در این زمینه برخوردار است. یک مربی پیلت باید انقدر حرفه ای باشد که طرز استفاده صحیح از دستگاه ها را بداند. اگر از تجهیزات، استفاده نادرست شود به مشتری آسیب جسمی می رسد.

تهیه و تنظیم بخش روانشناسی ورزش

در ادامه بخوانید :

با قانون جذب لاغر می‌شوم

آیا تمرینات تناسب اندام شما واقعاً برایتان جواب می دهد؟

ورزش زومبا 

خوردن صبحانه راز سلامتی




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.