رژیم غذایی در بارداری ,روانشناسی کودک ,حاملگی زیباست , دکتر شانتی گوش , قرصهای آهن و ویتامین , پرهیز از دخانیات , الكل  ,

رژیم غذایی در بارداری | بارداری و زایمان |حاملگی زیباست

رژیم غذایی در بارداری

 

رژیم غذایی در بارداری

این تصورات که برای خانم باردار چه چیز خوب است یا خوب نیست تمام نشدنی است. کافی است به یاد داشته باشید شما به خوردن چیزی که می خورید فقط کمی بیشتر ادامه دهید، اما به اندازه دو نفر چنانکه خیلی از افراد تصور می کنند نخورید.رژیم غذایی در بارداری باید مشتمل بر غلات مثل گندم یا برنج، حبوبات، سبزیجات سبز، میوه ها، تخم مرغ، و گوشت یا ماهی برای غیر گیاهخواران باشد.مصرف روزانه نیم لیتر شیر و در مورد گیاهخواران مقدار بیشتری ماست یا پنیر برای تامین پروتئین کافی توصیه میشود .
گرچه شما باید برای خود و فرزند در حال رشدتان كافي غذا بخورید، اما از موادی که باعث اضافه وزن زیادتان مي شود مانند سیب زمینی سرخ شده، خامه، نان روغن ،شیرینی ها پوره سیب زمینی ، آجیل و غیره باید پرهیز نمائید.در بعضی مناطق، استفاده از شیرینی های خاصی که مقدار زیادی روغن و گردو دارند مرسوم است. این استفاده را به حداقل برسانید همانطور که مادر شوهرتان را راضی میکنید!شما فقط ۳۰۰ کالری بیشتر از آنچه قبلا میخوردید نیاز دارید. اضافه کردن وزن در طی حاملگی آسانتر از از دست دادن آن بعد از زایمان است. بهتر است بیشتر از ۱۲ کیلوگرم وزن اضافه نکنید.

رژیم غذایی در بارداری ,روانشناسی کودک ,حاملگی زیباست , دکتر شانتی گوش , قرصهای آهن و ویتامین , پرهیز از دخانیات , الكل  ,

رژیم غذایی در بارداری

این مقدار منتشر شده است در :
♥️وزن کودک – ۳/ ۵ کیلوگرم
♥️جفت و مایعات – ۱/ ۵ کیلوگرم
♥️افزایش اندازه پستان و رحم – ۱/٥کیلوگرم
♥️ مایعات خارجی – ۲/ ۵ کیلوگرم
♥️ افزایش ذخیره چربی – ۳/ ۵ کیلوگرم

در خانمهایی که اضافه وزن دارند خطر افزایش فشارخون، زایمان زودرس و دیابت حاملگی بیشتر است. زنانی که وزن کمتری در مقایسه با قد خود دارند كودكان سبكتري دارند. بعد از زایمان، وزن بدن حدود ۴ کیلو بیشتر از قبل حاملگی است. این مقدار عمدتأ رسوب چربی است که انرژی لازم جهت شیردهی را فراهم میکند. این وزن تدریجأ در طی چند ماه از دست می رود.

رژیم غذایی در بارداری
در صورت افزایش ناگهانی وزن یا هر تورمی در ساق ومچ پا ویزیت فوری پزشک ضروریست. در دوران بارداری نیاز به انرژی (کالری)، پروتئین ها، ویتامینها و املاح افزایش می یابد. یک خانم حامله حدود ۲۳۰۰ کالری و ۶۰ گرم پروتئین روزانه لازم دارد . غلات و حبوبات تمام کالری و بخشی از پروتئین می نماید. گرچه جوانه گندم، عدس، و برگ سبز سبزیجات مقادير متنابهی آهن دارند، اما میزان جذب آن به علت وجود مواد دیگر محدود می شود. . سبزیجاتی مثل سیب زمینی، چغندر، گوجه فرنگی، کلم (بخصوص کلم برگ)، و کلم پیچ منابع بهتری برای آهن هستند زیرا مواد مهار کننده کمتری دارند، و ویتامین C بیشتری دارند که به جذب آهن کمک میکند. شير و سبزیجات سبز مقدار کلسیم اضافی مورد نیاز شما را تأمین می نماید. با مصرف کافی سبزیجات سبز، سالادها، میوه ها، شیر و فرآورده های لبنی مانند ماست یا پنیر، رژیم گیاهخواران مقدار مناسب پروتئین و ویتامین را دارد. تخم مرغ یک غذای عالی است که گیاهخواران نیز استفاده میکنند. به استفاده از سالاد همراه غذایتان و مصرف روزانه یک یا دو نوبت میوه عادت کنید. به جز دو سه ماه اول شما بیشتر از قبل احساس گرسنگی خواهید داشت، و به جای خوردن غذای مفصل، باید تنقلات يا ميوه بين وعدهاي غذایی خود بخورید. اگر شما دیر صبحانه می خورید یک تکه نان برشته یا یک بیسکویت همراه فنجان چای صبح خود بخورید.از مصرف زیاد چای و قهوه پرهیز نمائید چرا که باعث سوزش سردل می شود. چای و قهوه جذب آهن را مهار میکنند و نباید با غذا مصرف شوند. . پختن غذا در قابلمه آهنی مقدار کمی آهن به غذا اضافه می کند، اما ویتامین C را از بین می برد. ویتامین C به جذب آهن کمک می نماید، بنابراین مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند گوجه فرنگی، لیمو، پرتقال، باید همراه غذا استفاده شوند.

رژیم غذایی در بارداری ,روانشناسی کودک ,حاملگی زیباست , دکتر شانتی گوش , قرصهای آهن و ویتامین  , پرهیز از دخانیات , الكل  ,

رژیم غذایی در بارداری  با قرصهای آهن و ویتامین

در دوران بارداری نیاز به آهن و ویتامین ها افزایش می یابد، و باید سعی نمود با اضافه کردن مواد غذایی غنی از آهن و ویتامین به رژیم غذایی، بصورت طبیعی این نیاز را پاسخ گفت كلا واژه “ویتامین در سال ۱۹۱۲ اختراع شد در عین حال، بیشتر پزشکان مقداری قرص آهن و ویتامین در طی بارداری تجویز می کنند تا مطمئن گردند میزان کافی تامین شده است، اما باید برای جلوگیری از مسمومیت، اما باید از انواع با غلظت بالای قرصها پرهیز نمود.

رژیم غذایی در بارداری پرهیز از دخانیات

مصرف سیگار هر زمانی بخصوص در طی بارداری مضر است.استعمال زیاد سیگار نه تنها باعث تهوع می شود، بلکه رشد جنین را کاهش می دهد. سیگار احتمال سقط را زیاد می کند، یا حتی منجر به مرده زایی می شود. منواکسیدکرین، نیکوتین و سیانید ناشی از سیگار برای کودک زیان باراست. سیگار خطر بیماریهای ریه، قلب و عروق خونی مادر را افزایش میدهد. تمام این نکات برای درک پرهیز از استعمال دخانیات کافی است. تنفس دود سیگار نیز به همین میزان مضر است، پس باید از حضور در مکانی که دیگران سیگار می کشند نیز اجتناب نمود.

 رژیم غذایی در بارداری الكل 

قضاوت در مورد میزان مفيد الكل در طی بارداری مشکل است. الكل زیاد باعث سقط، نوزاد کم وزن یا مرده زایی می شود.اما مقدار مفید آن در هر فرد متفاوت است، و شاید نباید از یک گیلاس در روز بیشتر شود.

رژیم غذایی در بارداری شکایتهای جزئی در بارداری

قسمت عمده چگونگی احساس تان بستگی به طرز برخورد شما با حاملگی دارد. اکثر زنان در مقایسه با قبل از حاملگی احساس بهتری دارند. آنها سالم و بشاش ظاهر می شوند.هر فرد خانواده – بخصوص همسر-باید آگاه باشد و نیازهای عاطفی و حمایتی مادر آینده را تأمین نماید. علیرغم لذت و شادی، مواقعی ممكن است احساس نگرانی و افسردگی نمائید، و در مورد مشکلات احتمالی و یا آنچه جایی شنیده اید و یا خوانده اید فکر کنید. اگر واقعا نگران هستید، آن را با همسرتان و پزشک خود در میان بگذارید، و یا اینکه یک کتاب جالب مطالعه کنید تا ذهن شما مشغول شود. اگر مختصری احساس خستگی می کنید، پاهای خود را بالا نگه دارید یا مدتی دراز بکشید. بعضی از مشکلات ممكن است باعث نگرانی شما گردند. مثلا:
تهوع
تهوع تقريبا باعث نگرانی نیمی از زنان می شود علیرغم اینکه واقعا بیمار نیستند. تهوع بلافاصله بعد از تاخیر اولین عادت ماهیانه شروع می شود و واقعا میتواند اولین علامت بارداری باشد. در حاملگی اول شایعتر است. ۸-۶ هفته طول میکشد اما ممكن است طولانی تر شود.علت واقعی آن مشخص نیست اما شاید به علت افزایش هورمونهای جنسی که در طی حاملگی تولید می شوند باشد. تهوع در صبح بدتر است و ممکن است تمام روز ادامه داشته باشد. وقتی معده خالی است احساس تهوع بیشتر می شود . شما می خواهید اوغ بزنید اما نمی توانید چیزی بالا بیاورید. گاهی اوقات بوی خوراکیها تهوع را تشدید می کند.
میکند.خودتان را زیاد خسته نکنید.هرگز معده خود را خالی نگذارید. صبحانه را زود بخورید یا یک بیسکویت یا یک تکه نان برشته همراه چای صبح مصرف کنید. خوردن چندین وعده غذای کم حجم بهتر از خوردن یک یا دو وعده غذای حجیم است. آب، آب میوه یا هر نوشیدنی که میل دارید زیاد بیاشامید. زنجبیل خواص ضد استفراغ دارد. می توان آن را خرد نمود و در قدری آبلیمو نگاهداشت و تکه ای از آن را در موقع نیاز جوید. هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشكتان مصرف نکنید. تهوع بعد از حدود ماه سوم حاملگی باعث مشکل خواهد شد.
اشتیاق و بی میلی
اکثر خانمها در دوران حاملگی انواع بی میلی و اشتیاق را تجربه میکنند. شاید میلی قوی برای خوردن غذایی خاص وجود داشته باشد و نسبت به بعضی غذاهای دیگر بی میل شود. به نظر می رسد ترشیها و میوه های ترش ارجح است. بعضی خانمها میل به خوردن گل و گچ دیوار پیدا میکنند. حس بویایی شما در طی حاملگی قوی تر می شود. شما نسبت به بوی بنزین، ضدعفونی کننده ها یا حتی عطرها بی رغبت می شوید.
سوزش سر دل
سوزش سردل معمولا در جریان چند هفته آخر بارداری روی میدهد. عبارت از یک احساس سوزش در بالای شکم، و گاهی اوقات طعمی تلخ در دهان می باشد. این حالت ناشی از اثرشل کنندگی بعضی هورمونهای حاملگی بر عضلات دستگاه گوارش است که در نتیجه آن مقداری از اسید از معده به داخل مری یا بالا می زند. از مصرف غذاهای حجیم و نیز غذاهای سرخ شده و چرب بپرهیزید. مصرف چای و قهوه را کاهش دهید. آخرین وعده غذا را ۲-۱ ساعت قبل از رفتن به بستر بخورید. بالا آوردن زیر سر هنگام خواب شب، می تواند مفید باشد. اگر سوزش سردل بهبود نیافت، با پزشک خود مشورت کنید.
کرامپهای پا
ممکن است نیمه شب به علت گرفتگی دردناک در پایتان بیدار شوید. این امر شاید به علت کمبود کلسیم باشد اما اغلب به علت کندی جریان خون ناشی از پیشرفت حاملگی است. در طی حمله، سعی کنید عضلات مبتلا را بکشید و آنها را ماساژ دهید.گاهی اوقات اضافه نمودن قدری نمک به غذا کمک می کند.
يبوست
در دوران بارداری یبوست بسیار شایع است، و تصور می شود به علت اثر شل کنندگی هورمونهای حاملگی برعضلات روده باشد، که باعث کارآیی کمتر از معمول این عضلات می شوند. علاوه بر این، فشار رحم در حال بزرگ شدن، مشکل را بدتر می کند. گاهی قرصهای آهن باعث یبوست می شوند. چند کار ساده از جمله بیشتر نوشیدن آب، خوردن حریره، سالاد و میوه بیشتر کمک کننده است. باید از مصرف ملينها اجتناب نمود مگر در صورت نیاز مطلق، و قبل از استفاده آن باید با پزشکتان مشورت کنید.
بواسیر
يبوست و فشار جنين در حال رشد باعث بواسیر میگردد که اغلب خونریزی می کند، و می تواند خیلی دردناک باشد. گذاشتن کمپرس سرد، درد را کاهش می دهد. همانطور که قبلا ذكر شد، با خوردن سالاد، سبزی و میوه باید از یبوست جلوگیری نمود. زیاد آب بنوشید. اگر بهبود نیافت با پزشک خود مشورت نمائید.

حاملگی زیباست

حاملگی یک آزار و اذیت نیست. آری، قیافه شما همانی که قبلا بود نیست، بلکه یک نوع زیبایی خاص در آن هست. تکامل انسان بهترین آرایش طبیعت اوست. اکثر زنان هیچگاه بهتر از موقعی که باردار هستند به نظر نمی رسند و احساس نمی کنند موی آنان میدرخشد، چشمانشان برق میزند و در سیمای آنها شوقی در این مورد موج می زند. آنها بشاش به نظر می رسند.

منبع : حاملگی زیباست  رژیم غذایی در بارداری

دکتر شانتی گوش

حتما بخوانید :

تغذیه دوران بارداری مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها

مراقبت های اولیه در بارداری

آنچه باید در مورد حاملگی بدانیم

حمام کردن در دوران بارداری

مادر میانجی

رابطه جنسی در دوران بارداری

کاهش خطر ابتلا کودک به اوتیسم با مصرف ویتامین در بارداری  




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.