73
کد: 20217
یکشنبه, 22 فروردین 0



منیزیم
عملکرد منیزیم در دامنه ی گسترده ای از فرایندهای شیمیایی و فیزیولوژیکی است. این ماده معدنی برای سلامت عمومی مورد نیاز است که به بدن در دریافت و جذب کلسیم به استخوان کمک کرده و برای عملکرد بهتر اعصاب نیاز است.
منیزیم نقش اصلی سلولی در حدود 400آنزیم تنظیم کنندۀ متابولیسم را ایفا می‌کند. تمام سلول‌های بدن انسان و
سلول‌های تمام موجودات زنده، دربرگیرندۀ این عنصر هستند. درواقع زندگی بدون یون منیزیم وجود نخواهد داشت. یون
+Mg2 یکی از اجزای مهمATPاست که منبع تأمین مستمر انرژی بدن است. منیزیم با کمک به تشکیل گلیکوژن عضله
و کبد از گلوکز موجود در خون، نقشی حیاتی در متابولیسم گلوکز ایفا می‌کند. همچنین 20 تا 30گرم از منیزیم بدن به‌عنوان عاملی برای تحریک گلوکز، اسیدهای چرب و آمینواسیدها استفاده می‌شود. منیزیم بر سنتز لیپید و پروتئین تأثیر می‌گذارد و در عملکرد مناسب سیستم عصبی- عضلانی مشارکت می‌کند. به‌علاوه منیزیم به همراه پتاسیم و سدیم، به‌عنوان الکترولیت به حفظ فشارخون در محدودۀ نرمال کمک می‌کند.
منیزیم با تنظیم سنتز و ساختارDNAو ،RNAرشد سلولی، بازتولید و ساختار غشای پلاسما را تعدیل می‌کند.

غلظت کم منیزیم به‌عنوان مسدودکنندۀ مسیر یون  +Ca2می‌تواند باعث افزایش فشارخون و آریتمی قلب شود. عموماً تعریق شدید فقط باعث از دست رفتن مقادیر کمی از منیزیم می‌شود.
یک مطالعه که به مدت 20 سال در بیش از 4000 نفر بررسی شد، نشان داد
 که افرادی که بیشترین میزان دریافت این عنصر حیاتی را دارند، 47٪ کمتر احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند. مطالعات نشان می دهد که حدود 48٪ از افراد مبتلا به دیابت نوع 2، میزان منیزیم کمی در خون خود دارند.
 این عنصر می تواند توانایی انسولین را در نگه داشتن سطح قند خون تحت کنترل داشته باشد.
 منابع سرشار از منیزیم عبارت‌اند از: 
سبزیجات دارای برگ سبز (نصف
پیمانه اسفناج خام معادل 80میلی‌گرم،) شیر کم‌چرب ( 1پیمانه معادل 40میلی‌گرم،) ماهی هالیبوت ( 4اونس معادل
107میلی‌گرم،) لوبیای چشم‌بلبلی (نصف پیمانه معادل 45میلی‌گرم،) کرۀ بادام‌زمینی ( 2قاشق غذاخوری معادل
50میلی‌گرم،) دانه سویا ( 1پیمانه پخته‌شده معادل 148میلی‌گرم،) دانه‌های کدو و کدوتنبل ( 1اونس معادل 150
میلی‌گرم،) شیر رمزۀ بدون چربی ( 1پیمانه معادل 47میلی‌گرم،) موز ( 1عدد متوسط معادل 32میلی‌گرم،) شکلات
تلخ ( 3/5اونس معادل 327میلی‌گرم) و برنج قهوه‌ای ( 1پیمانه پخته‌شده معادل 86میلیگرم.
برای اکثر گروه‌های ورزشکار، تخمین دریافت مواد مغذی از گزارشات خود آنان نشان می‌دهد که دریافت منیزیم نزدیک یا فراتر از میزان مجاز روزانه است. دوندگان مرد و زن تمرین کرده سطوح بالاتر از RDA را دریافت می‌کنند. میانگین دریافت منیزیم برای دوندگان فوق ماراتن 444 میلی‌گرم است. مطالعات، وضعیت منیزم ورزشکاران را از طریق آنالیز نمونه خون ورزشکاران بررسی کردند. هرچند سطوح منیزیم در خون بازتاب مناسبی از ذخایر آن نیست برخی محققان باور دارند که غلظت سرم منیزیم در افراد سالم، میزان کفایت منیرم واقعی را به دست می‌آورد. 

فوگلهلم و همکاران دریافتند که سرم منیزیم 114 ورزشکار استقامتی مرد و 117 فرد سالم کنترل به‌طور میانگین 0.83 میلی مول بر لیتر در هر گروه است. یک مطالعه‌ی دیگر  میزان منیزیم در شرکت‌کنندگان در رقابت‌ها و ورزش‌های متفاوت در مقایسه با دریافت مواد مغذی در گروه کنترل انجام شد. ارزش میانگین سرم منیزیم ورزشکاران فوق ماراتن در حدود 0.83 میلی مول در لیتر بود. سطوح منیزیم در قبل و بعد از تمرین در ورزشکاران قایقران به ترتیب 0.85 و 0.87  میلی مول در قبل و بعد از گذشت 20 روز از مسابقه بود. بنابراین مشخص است که بیشتر ورزشکاران و افراد درگیر در فعالیت‌های شدید میزان منیزیم نرمال است.



تهیه و تنظیم:
محمد حسین سامانی پور
متخصص تغذیه ورزشی



جمع آوری شده توسط سایت روانشناسی خانواده

جهت اطلاع از مشاوره روانشناسی خانواده می توانید به شماره های زیر در واتس آپ پیام بدهید 
۰۹۳۵ ۹۱۴ ۵۰۹۹
۰۹۳۶۷۴۷۷۶۰۳

منابع:
McArdle WD, Katch FI, Katch VL. Sports and Exercise Nutrition. 5thEd. Philadelphia: Wolters Kluwer Health, 2019.


Henry c. Lukaski. Vitain and mineral stutus: effects on physical performance. Nutrition; 2004

 
نظر کاربران
انتشار یافته: 0 نظر
در انتظار بررسی:0
ارسال نظر
*پر کردن قسمت هایی که ستاره دارد ضروری است.
* نام:
* ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: