مبارزه با افسردگی | با افسردگی چه کنیم ؟ | افسردگی | روانشناسی خانواده |درمان افسردگی|علل و علایم افسردگی|انواع افسردگی |افسردگی در نوجوانان و جوانان|

مبارزه با افسردگی   | با افسردگی چه کنیم ؟ | افسردگی | روانشناسی خانواده

   

مبارزه با افسردگی 

   

  با افسردگی چه کنیم ؟

 

مبارزه با افسردگی  و راه حل آن 

ژیلا زنی ۲۸ ساله و متأهل است. او دو سال است که در بیمارستانی بزرگ در سمت رزیدنت مشغول به کار شده است و در آن‌جا به جد و جهد فعالیت می‌کند. ژیلا همواره فردی تلاشگر و موفق بوده است. او همیشه جزء فعال‌ترین دانشجویان بوده و با بهترین نمرات از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است. وی اهل برنامه‌ریزی است و همیشه بر طبق برنامه‌ریزی‌های فشرده خود عمل می‌کند. اگر روزی نتواند مطابق برنامه‌اش فعالیت کند، خود را به باد انتقاد می‌گیرد. همه چیز در زندگی‌اش به‌خوبی پیش رفته و او توانسته در هر مقطعی از زندگی با تلاش بسیار به موفقیت دست یابد.

مبارزه با افسردگی  چگونه است ؟

اما مدتی است که اوضاع کمی تغییر کرده. احساس شرمساری و بی‌ارزشی تمام وجود ژیلا را دربرگرفته و او از دست خودش به‌شدت ناراحت است؛ زیرا نمی‌تواند مانند گذشته آن ژیلای موفق باشد و به موجودی بی‌کفایت تبدیل شده است. او از صبح تا شب احساس خستگی می‌کند و تمرکز بر کار، مانند گذشته، دیگر برای او آسان نیست. همکاران متوجه شده‌اند که ژیلا دیگر آن همکار مهربان و شاداب نیست و به فردی عصبی و تنبل تبدیل شده است. در این چند هفته بارها مریض شده و وقتش را در رختخواب یا جلوی تلویزیون گذرانده است.

 راههای مبارزه با افسردگی    

شوهرش نیز به تغییر روحیه او پی برده است. مرد جوان فهمیده که همسرش دیگر نمی‌تواند مثل سابق راحت بخوابد و میلی برای زناشویی ندارد. از سرِشب تا صبح بارها از خواب بلند می‌شود و سرش را به این سو و آن سو برمی‌گرداند و با عذاب به خواب فرو می‌رود. همسرش حتی متوجه شد که ژیلا چند روز پیش مکالمه‌ای تنش‌زا با بهترین دوستش داشته و این مسئله برای او بسیار نگران‌کننده بود. وی هر بار که از ژیلا سؤال می‌کند، او از کوره درمی‌رود و فقط می‌گویند: «همه چیز روبراهه!»

ژیلا از زندگی‌اش راضی نیست. او می‌داند که تمام عوامل شادی را در اختیار دارد، اما با وجود این نمی‌تواند غم و غصه‌ای که بر دلش چنبره‌زده را از روحش بزداید و خود را آزاد کند. احساس می‌کند تلخی زندگی به‌مراتب بیشتر از شیرینی‌اش است؛ در یک کلام، ژیلا افسرده شده است.

چرا مبارزه با افسردگی    ؟

درد ژیلا مشکل بسیاری از ماست. از زندگی کلافه‌ایم. مانند سابق در وجود خود شور و نشاط حس نمی‌کنیم. غم و غصه‌هایمان به‌مراتب بیشتر از لذایذ و خوشی‌هایمان است. انگیزه‌ای برای تلاش‌کردن و موفق‌شدن نداریم و تمام این‌ها را از چشم دیگران و محیط اطراف می‌بینیم؛ بدون آن‌که متوجه شویم کسی در این میان مقصر نیست و چیزی در درون ماست که دچار مشکل شده. افسردگی یک بیماری است و باید درمان شود. اگر شما هم احساس افسردگی می‌کنید، به این نکات توجه داشته باشید:

راهکار مبارزه با افسردگی     

مبارزه با افسردگی    با ورزش

ورزش کنید: ورزش باعث تنظیم کار انتقال‌دهنده‌های عصبی سروتونین و نورپینفرین در مغز می‌شود و همچنین اندروفین را آزاد می‌کند. به همین دلیل پزشکان هفته‌ای سه تا پنج مرتبه ورزش‌کردن را به مدت بیست تا سی دقیقه برای رفع افسردگی توصیه می‌کنند. در این میان، ایروبیک و استفاده از تردمیل را گزینه‌هایی فوق‌العاده مناسب می‌دانند.

مبارزه با افسردگی  با نوردرمانی

نوردرمانی: اگر دقت کرده باشید در فصل تابستان، که بیشترین ساعات شبانه‌روز هوا روشن است، اکثر ما روحیه شاداب‌تری داریم؛ اما در زمستان، که نور چندانی در کار نیست، رو به افسردگی می‌رویم؛ زیرا نور تأثیر زیادی در پیشگیری یا درمان افسردگی دارد. برخی پزشکان بیمار را به مدت پانزده دقیقه یا بیشتر روبه‌روی جعبه‌ای روشن قرار می‌دهند و این کار را بسته به وضعیت روحی فرد بارها تکرار می‌کنند. نوردرمانی افسردگی را درمان نمی‌کند، اما علائم آن را تعدیل می‌بخشد.

مبارزه با افسردگی    با خاطره نویسی

خاطره‌نویسی: دفتر خاطراتی بردارید و حداقل هفته‌ای یک بار آن را به‌روزرسانی کنید. اتفاقات خوب و جالب رخ‌داده در طی آن هفته را یادداشت کنید، اما اتفاقات ناخوشایند را فاکتور بگیرید. این کار باعث می‌شود رویدادهای مثبت در ذهنتان پررنگ‌تر جلوه کنند و مسائل منفی،‌ دیگر مانند گذشته یکه‌تاز نباشند.

مبارزه با افسردگی  با مصرف ویتامین 

امگا ۳: هرگاه این ماده زیاد مصرف ‌شود، افسردگی کاهش می‌یابد. روغن ماهی، مغز گردو، بذر کتان، روغن کُلزا و سبزیجات سرشار از امگا۳ هستند. آن‌ها را مصرف کنید تا به سلامت روح خود یاری رسانید.

مبارزه با افسردگی  با مدیتیشن 

مدیتیشن: مدیتیشن در پیشگیری از بازگشت افسردگی نقشی فوق‌العاده قوی ایفا می‌کند. اگر شما اهل مدیتیشن باشید و این کار را همیشه انجام دهید، دیگر نیازی به قرص و دارو نخواهید داشت.

 

زعفران: به‌تازگی تحقیقی بر روی ۳۸ فرد افسرده انجام شد و در برنامه تغذیه این افراد، شش هفته مصرف زعفران گنجانده شد. محققان دریافتند که زعفران مانند داروی ضدافسردگیِ فلوکستین، در درمان افسردگی و رفع علائم آن مؤثر است؛ با این تفاوت که عوارض فلوکستین را به همراه نخواهد داشت. مصرف فلوکستین موجب تعرق و کاهش میل جنسی می‌شود، اما زعفران فارغ از این معایب است.

 اگر شما هم مثل ژیلا علائم افسردگی را در خود می‌بینید، پیش از آن‌که دیر شود و این ناراحتی در وجودتان ریشه بدواند دست به کار شوید. شما باید ناراحتی‌ها و غم‌ها را از درونتان بزدایید. روح افسرده حتی بهترین روزگار را هم به کام انسان تلخ می‌کند؛ درحالی‌که درون شاد به شما کمک می‌کند تا روزهایتان را به زیبایی بگذرانید، سخت‌ترین موانع را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارید و به خواسته اصلی‌ خود برسید.

برگردان: لیلارعیت 

در ادامه بخوانید :

تنفس بریده بریده در خواب افسردگی به همراه دارد

افسردگی، دوستی مهربان است




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.