مدیران هم باید گوش شنوا داشته باشند

مدیران هم باید گوش شنوا داشته باشند | روانشناسی جامعه

مدیران هم باید گوش شنوا داشته باشند

مدیران هم باید گوش شنوا داشته باشند

Successful managers

از یک مدیر سوال می کنیم: مدیران هم باید گوش شنوا داشته باشند

  • آیا زمانی که کارمندان و همکاران برای صحبت پیش شما می آیند بدون آنکه تا پایان سخن به آن ها گوش بدهید و بشنوید که واقعا چه می خواهند، حرفشان را قطع می کنید و خودتان رشته کلام را به دست می گیرید؟

  • آیا از راه نادرستی وارد می شوید و مثلا راهکاری را پیشنهاد می دهید که آن ها خود قبلا آن را امتحان کرده اند؟

  • شاید هم فکر می کنید که در دنیا هیچکس از شما عاقل تر نیست و به همین دلیل، فقط خودتان حق حرف زدن دارید و دیگران حقی جز لام تا کام نگفتن و گوش سپردن به گفته های شما را ندارند.

امیدوارم آن دسته خوانندگان عزیزی که در حلقه مدیران قراردارند، به این سوالات پاسخ مثبت نداده باشند!

چند درصد از مواقعی که کارمندی نزد شما می آید و با شما صحبت می کند با خود فکر می کنید که: حتما آمده است تا نظر من را در این ماجرا جویا شود؟ شاید به دلیل اینکه آن ها با ظاهری گیج و سردرگم به دفتر تان آمده اند و دنبال راه حلی می گردنند و سوالی براشان مطرح است این برداشت را دارید؟ در واقع به همین دلیل است که شما به جای شنیدن (درک درست) سخنان کارمندانتان و بدون دریافتن نیاز اصلی آن ها شروع به سخنرانی کرده و راه حل های از پیش تعیین شده ی خودتان را بیان می کنید. حال آنکه، در ۷۰% مواقع آنچه که این کارمندان به واقع نیاز دارند ارزش گزاریِ ایده ی”خود آن” هاست نه راهکارهایی که شما بیان می کنید.

بی توجهی به سخنان کارمندان (نشنیدن آن ها) احساسِ ناراحتی و کم ارزشی در آنان می آفریند و گاه احساس می کنند که از سوی مدیر خود مورد تمسخر و توهین قرار گرفته اند، زیرا که وی برای صحبت های آن ها ارزشی قائل نشده است؛ و حاصل چنین رفتاری چیزی جز نارضایتی کارمندان و کارآیی پایین در عملکرد گروه نخواهد بود.

پس یک مدیر موفق چگونه باید حرف کارمند یا همکار خود را “بشنود“؟

در ابتدا باید بدانیم که صحبت از تعاملی دوطرفه است و کارمندان یا همکاران هم باید خواسته های خود را “به وضوح” بیان کنند. برای این کار مدیران می توانند لیستی از نکات زیر را بر در اتاق خود نصب کنند تا متقاضیان بدانند که برای ارائه ی درخواستی روشن چگونه باید عمل کنند تا بهترین واکنش را از سمت مقام مربوطه دریافت کنند:

  • آیا می خواهی احساسات خود را تخلیه کنی؟

  • آیا از من اطلاعاتی می خواهی؟

  • آیا می خواهی که کار تو را ارزیابی کنم؟

  • آیا به دنبال ایده ی تازه ای هستی؟

  • آیا می خواهی که راهکاری به تو نشان بدهم؟

مدیران هم باید گوش شنوا داشته باشند

مدیران هم باید گوش شنوا داشته باشند

  • تخلیه ی احساسات: اغلب مردم نمی گویند:”در حال حاضر فقط می خواهم خودم را از لحاظ احساسی تخلیه کنم تا تو بدانی که چه اتفاقی افتاده است، اما بعدا خودم مشکل را حل می کنم”. نگفتن همین یک جمله و حذف آن از مجموعِ صحبت هایتان ممکن است باعث شود که رئیستان درحالیکه به حرف هایتان گوش می کند با خود شروع به تفسیر کند که: این کارمندها هم که دائما شکایت می کنند و فقط برای حل مشکلاتشان پیش ِمن می آیند؛ و همین فرضیه ی نادرست باعث می شود تا نظر او درباره ی شما تغییر کند. حال فرض کنید که مدیرتان بداند شما فقط دارید درد و دل می کنید. آنگاه با درک موقعیت خواهد گفت”آیا باز هم می خواهی که در این مورد حرف بزنی و از احساسات خودت بگویی؟” همین یک جمله ممکن است به آن فرد کمک کند تا صحبت خود را در این زمینه کوتاه کرده و به موضوع بعدی بپردازد که “حال باید چه کار کند؟”

  • اطلاعات: توضیحاتی ساده هستند از قبیل زمان تحویل کار، زمان جلسه، هزینه ای که می توانند صرف کار کنند.

  • ارزش گزاری: دراینجا مدیر باید به دقت به ایده های کارمند گوش دهد تا بتواند آن ها را ارزیابی کند و ببیند که نظر خود کارمند در این زمینه چیست و او چه طور می خواهد مشکل را برطرف کند. این سازنده ترین نوع گفتمان میان شما است. زبرا کارمند متوجه می شود که صحبت های او واقعا شنیده شده و به شخصیت او احترام گذاشته شده است.

  • ایده ای نو: کارمند یا همکار شما از ایده ی خود کاملا مطمئن نیست یا اشکالی در آن می بیند. پس نزد شما می آید تا با شما همفکری کند و شاید به این نتیجه برسد که ایده های جدیدی را امتحان کند.

  • راهکاری عملی: در این مرحله است که شما می توانید کار دقیقی را که می خواهید انجام شود به کارمند یا همکار خود سرمشق کنید.

رِلی نادلِر، دیلی میِل، مِی

مترجم: مرضیه زمانی فروشانی

مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد

بخوانید : مدیران موفق آینده




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.