351
کد: 20218
یکشنبه, 22 فروردین 0



آهن به مقدار خیلی کمتری نسبت به کلسیم، فسفر و منیزیم در بدن یافت می شود.
(3-4 گرم) حدود دو سوم آن در هموگلوبین و مقدار کمی در میوگلوبین یافت می شود.
آهن یکی از مواد معدنی موجود در گوشت و گیاهان است و یکی از مواد معدنی مهمی است که در هر سلول بدن انسان یافت می شود و به همین دلیل یک ماده معدنی مهم در بدن برای انجام کارکردهای مختلف حیاتی است؛ این هموگلوبین است که اکسیژن را از ریه ها به سلول های بدن منتقل می کند، بنابراین کمبود آهن باعث عدم توانایی بدن در تولید هموگلوبین می‌شود و میزان سلول‌های خون را کاهش می‌دهد.
 درنتیجه اکسیژن کافی به اندام‌ها و بافت های بدن تأمین نمی‌شود. آهن به عضلات در ذخیره اکسیژن و بهره‌مندی از آن کمک می‌کند، و بسیاری از آنزیم‌ها که به بدن کمک می‌کنند تا غذا را هضم کرده و وارد بسیاری از فعل‌وانفعالات مهم می‌شوند حاوی آهن هستند و با کاهش آهن در بدن، بسیاری از عملکردهای بدن تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند.
 ازآنجاکه تولید گلبول‌های قرمز و حجم خون در دوران بارداری به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد ،زیرا بدن شروع به تحویل اکسیژن و مواد غذایی به جنین می‌کند که این امر نیاز به آهن را افزایش می‌دهد؛ شایان‌ذکر است که جذب بدن مادر از آهن به حد بالایی می‌رسد. اما عدم مصرف مقادیر کافی می‌تواند باعث کمبود آهن شود و شایان‌ذکر است که مصرف مقادیر کم آهن در دوران بارداری ممکن است خطر زایمان زودرس یا وزن کم کودک در بدو تولد و کاهش رشد و ادراک را افزایش دهد. کمبود آهن در بین ورزشکاران بخصوص در بین زنان شایع است و به همین دلیل برخی از محققان اعلام کرده‌اند زنانی که ورزش‌های استقامتی را انجام می‌دهند باید ۱۰ میلی‌گرم آهن به نیاز روزانه خود بیفزایند. 
آهن از طریق روده کوچک جذب می‌شود، بنابراین وجود برخی از اختلالات در روده کوچک ممکن است باعث ایجاد مشکل در هضم شود. 
و درنهایت کمبود آهن را به وجود بیاورد. سرم غلطت فریتین کاربردی‌ترین آزمایش بیوشیمیایی در مورد ذخیره آهن است کاهش در سرم فریتین به‌طور غیرمستقیم با کاهش آهن در مغز و استخوان مرتبط است دست کم گرفتن ذخایر آهن می‌تواند عامل آسیب و بیماری در ورزشکار باشد به دلیل اینکه سرم فریتین با التهاب و عفونت بیشتر می‌شود. 
زنان ورزشکاری که با کمبود ذخیره فریتین مواجه هستند  می‌توانند از مکمل آهن استفاده کنند مکمل یاری آهن برای افزایش ظرفیت عملکرد استقامتی و حداکثر تلاش برای بهبود عملکرد در زنان دارای کمبود آهن مفید خواهد بود. 
مکملیاری آهن(فروس سولفات) به میزان 18 میلی‌گرم در افزایش سرم فریتین در ورزشکارانی که دچار کمبود و تخلیه آهن هستند مؤثر است. مکمل آهن تنها هموگلوبین خون را اگر غلظت آن کمتر از 13 گرم قبل از شروع درمان باشد افزایش می‌دهد.
 در زنان ورزشکاری که دارای سطوح غلظت هموگلوبین بالای 13 گرم هستند مکمل یاری 100 میلی‌گرم آهن تأثیری در فرد در 8 هفته مکملیاری ندارد؛ به‌هرحال مکمیاری 50 میلی‌گرم آهن در طول تمرینات به حفظ فریتین کمک می کند.



تهیه و تنظیم:
محمد حسین سامانی پور
متخصص تغذیه ورزشی
مربی فیتنس و بدنسازی

جمع آوری شده توسط سایت روانشناسی خانواده

جهت اطلاع از مشاوره روانشناسی خانواده می توانید به شماره های زیر در واتس آپ پیام بدهید 
۰۹۳۵ ۹۱۴ ۵۰۹۹
۰۹۳۶۷۴۷۷۶۰۳


منابع

McArdle WD, Katch FI, Katch VL. Sports and Exercise Nutrition. 5thEd. Philadelphia: Wolters Kluwer Health, 2019.

Drobnik franchek. Lizarraga Antonia and et al. FC Barcelona Sports Nutrition Guide The evidence base for FC Barcelona Sports Nutrition  Recommendations. Barcelona medical service& the Gatorade sport science. 2014-2016.

Henry c. Lukaski. Vitain and mineral stutus: effects on physical performance. Nutrition; 2004

 
نظر کاربران
انتشار یافته: 0 نظر
در انتظار بررسی:0
ارسال نظر
*پر کردن قسمت هایی که ستاره دارد ضروری است.
* نام:
* ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: