72
کد: 20222
سه شنبه, 31 فروردین 0



ویتامین های گروه B که محلول در آب بوده و در متابولیسم سلولی و سوخت سازی بدن نقش مهمی ایفا می کند شامل :
B1(تیامین)،B2(ریبوفلاوین)،B3(نیاسین)،B5(اسیدپنتاتونیک)،B6(پیرودوکسین)،B7(بیوتین)،B9(اسید فولیک)،B12(اسید کوابالامین)
ویتامین B1 یا تیامین : 
درمتابولیسم انرژی کربوهیدراتها نقش مهمی را ایفا میکند . در سلامت سیستم عصبی نقش دارد.کمبود آن باعث گرفتگی عضلات و از دست داد اشتها میشود.منابع مهم آن شامل غلات کامل ،نخودفرنگی،جو دوسر می باشد.
ویتامین B2یا ریبوفلاوین:
همانند ب1 در متابولیسم انرژی نقش دارد،درسلامت چشم و سیستم بینایی ، پوست و دستگاه گوارش موثر است،از علایم کمبود آن میتوان به ترک و شکاف گوشه لب ها و بینی، و مشکلات پوست اشاره کرد. منابع آن شامل تخم مرغ ،شیر،قارچ و بروکلی می باشد. مصرف زیاد این ویتامین باعث زرد شدن رنگ ادرار می شود.

ویتامین B3یا نیاسین :
نقش این ویتامین در حفظ متابولیسم انرژی ، سلامت پوست ،دستگاه عصبی و گوارش می باشد.کمبودآن باعث التهابات پوستی (پلاگر)،افسردگی و همچنین جنون بشود.منابع خوب این ویتامین شامل اسفناج،سیب زمینی ،گوشت گاو کم چرب ،سینه مرغ و میگو می باشد.

ویتامین B5 یا اسید پنتاتونیک:
در فرایند تشکیل استیل کوآنزیم A موثر می باشد،درتقویت غده آدرنال جهت ترشح هورمونهای کلیوی موثر است،درسلامت پوست و رشد مو تاثیربسیاری داردوهمچنین در  متابولیسم چربی ها تاثیرگذارمی باشد.از منابع غذایی آن میتوان به غلات کامل ، حبوبات ، مخمرآبجو،بادام زمینی و نخود فرنگی اشاره کرد.
ویتامین B6 یا پیرودوکسین:
این ویتامین در متابولیسم اسیدهای آمینه ،در سنتز چربی و ساخت گلبول های قرمز خون نقش اساسی دارد،درسیستم عصبی به عنوان انتقال دهنده میانجی های عصبی مثل سروتونین بسیارموثر می باشد و کمبود آن میتواند حالتهایی شبیه افسردگی را داشته باشد.درموز،آب گوجه فرنگی ، هندوانه ،سیب زمینی ،برنج به مقدار کافی یافت می شود.
ویتامین B9 یا اسید فولیک: 
این ویتامین یکی از مهمترین ویتامینها جهت تشکیل و تقسیم DNA و همچنین ساخت گلبول های قرمز خون می باشد . در کاهش هموسیستئین خون که می تواند باعث بروز مشکلات قلبی عروقی شود بسیار موثر است. کمبود اسید فولیک در دوران بارداری میتواند باعث (اسپیدوبیفیدا) نقص درسیستم عصبی نوزاد بشود لذا مصرف آن از قبل از بارداری زیر نظر متخصص باید شروع شود.از دیگر عوارض کمبود آن میتوان به کم خونی میکروسیتیک واختلالات روده ای اشاره کرد.منابع خوب اسید فولیک شامل نخودسبز،آب گوجه فرنگی بروکلی،اسفناج،عدس و لوبیا چشم بلبلی می باشد.


ویتامین B12 یا اسید کوابالامین :
این ویتامین فقط در محصولات حیوانی یافت میشود لذا افراد گیاهخوار میتوانند در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار بگیرند. جذب این ویتامین توسط یک عامل داخلی در محیط معده (IF) صورت میگیرد و بروز مشکلات گوارشی و جراحی های معده میتواند روی جذب این ویتامین اثر بگذارد.این ویتامین در ساخت و تقسیم سلولی نقش مهی دارد، در سیستم خون سازی اثرگذار است. لذا کمبود آن میتواند باعث کم خونی مگالوبلاستیک شود(سلولهای خونی بزرگ و نابالغ میشوند) شود.ودرانتقال پیامهای عصبی نیز نقش دارد . ازمنابع خوب آن میتوان به محصولات  پروتئینی حیوانی مانند گوشت قرمز،مرغ،ماهی و تخم مرغ اشاره کرد.

منابع

 

Henry c. Lukaski. Vitain and mineral stutus: effects on physicalperformance. Nutrition; 2004

 

McArdle WD, Katch FI,Katch VL. Sports and ExerciseNutrition. 5thEd. Philadelphia: Wolters Kluwer 


جمع آوری شده توسط سایت روانشناسی خانواده
جهت اطلاع از مشاوره روانشناسی خانواده می توانید به شماره های زیر در واتس آپ پیام بدهید 
۰۹۳۵ ۹۱۴ ۵۰۹۹
۰۹۳۶۷۴۷۷۶۰۳
 
نظر کاربران
انتشار یافته: 0 نظر
در انتظار بررسی:0
ارسال نظر
*پر کردن قسمت هایی که ستاره دارد ضروری است.
* نام:
* ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: