312
کد: 20219
یکشنبه, 22 فروردین 0



در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به‌وفور یافت می‌شود. 

منابع سرشار ویتامین ث (به ترتیب میزان ویتامین موجود در آن‌ها) شامل گروه مرکبات (پرتقال، لیمو و گریپ فروت)، انواع فلفل شیرین (قرمز، زرد و سبز)، کیوی، بروکلی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، کلم قرمز، گل کلم و طالبی می‌باشند. این ویتامین  به‌طور طبیعی در غلات وجود ندارد و به‌صورت غنی‌شده به آن‌ها افزوده می‌شود. ازآنجاکه حرارت باعث تجزیه شدن اسید آسکوربیک (ویتامین ث) می‌گردد، پختن سبزیجات و میوه‌ها به‌خصوص با حرارت بالا باعث از بین رفتن بخش عمده ویتامین ث می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که سطح خونی ویتامین c در بدن افراد سیگاری و یا کسانی که به‌طور مداوم در معرض استنشاق دود سیگار هستند، کمتر از افراد دیگر است. از سوی دیگر دود سیگار حاوی مواد سمی و رادیکال‌های آزاد می‌باشد که برای خنثی کردن آن‌ها بدن به میزان بیشتری از ویتامین ث نیاز دارد.
 ازاین‌رو توصیه می‌شود که هر دو گروه ذکرشده، میزان بیشتری از این ویتامین را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند. ویتامین ث همچنین نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی و ه‌های قلبی و مغزی ایفا می‌نماید. ویتامین ث با اثر آنتی‌اکسیدان خود جلوی آسیب به دیواره شریان‌ها و تصلب شرایین (آترواسکلروز) را می‌گیرد. ویتامین ث همچنین باعث بهبود ترشح ماده‌ای طبیعی از دیواره رگ‌ها می‌شود که در گشاد کردن رگ‌ها و کاهش فشارخون نقش مهمی دارد. براساس تحقیقات انجام‌شده مشخص گردیده كه در طول تمرین و درنتیجه افزایش مصرف اكسیژن میتوكندری و جریان انتقال الکترون‌ها، تولید رادیکال‌های اكسیژن افزایش می‌یابد كه موجب پراكسیداسیون چربی درغشای سلول عضلات اسكلتی می‌شود ؛ این حالت تحت عنوان استرس اكسیداتیو نیز معرفی‌شده است كه با پراکسیداسیون، آثار مخربی بر ساخت بیولوژیكی عملكرد سلولی به جای می‌گذارد. از سوی دیگر شروع تخریب عضلانی، درد و سفتی متعاقب آن ، به دنبال تمرینات غیرمتعارف ممكن است نتیجه اثر رادیکال‌های آزاد باشد. درواقع انقباضات برونگرا ، یك نوع تمرین غیرمتعارف عضلانی است كه به عضله آسیب می‌رساند. نتایج تحقیقات نشان داده است: بعضی از بافت ها در طول انقباض ممكن است به‌طور موقت دچار هیپوكسی(کمبود اکسیژن) شوند. در زمان استراحت با جریان مجدد خون به‌طور كامل ممكن است این بافت ها برای پراكسیداسیون، مستعد شوند. از سوی دیگر ویتامین ث كه یكی از آنتی اكسیدان های قوی است می‌تواند در دفع رادیکال‌های آزاد مؤثر باشد ، ازآنجاکه این ویتامین محلول در آب است از طریق ادرار دفع می‌شود؛ در نتیجه، مصرف بیش‌ازحد آن اثرهای جانبی برای بدن در بر نخواهد داشت . 
ازاین‌رو برای بدن به‌عنوان یك آنتی اكسیدان مهم و بسیار مطلوب به شمار می رود.


تهیه و تنظیم:
محمد حسین سامانی پور
متخصص تغذیه ورزشی
جمع آوری شده توسط سایت روانشناسی خانواده
جهت اطلاع از مشاوره روانشناسی خانواده می توانید به شماره های زیر در واتس آپ پیام بدهید 
۰۹۳۵ ۹۱۴ ۵۰۹۹
۰۹۳۶۷۴۷۷۶۰۳


منابع:


Henry c. Lukaski. Vitain and mineral stutus: effects on physical performance. Nutrition; 2004

Anitra C. Carr 1.  Silvia Maggini. Vitain c and immune function. Nutrients;2017

 
نظر کاربران
انتشار یافته: 0 نظر
در انتظار بررسی:0
ارسال نظر
*پر کردن قسمت هایی که ستاره دارد ضروری است.
* نام:
* ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: