چطوری از وابستگی عاطفی رها بشم | علل ایجاد وابستگی عاطفی

چطوری از وابستگی عاطفی رها بشم | علل ایجاد وابستگی عاطفی

چطوری از وابستگی عاطفی رها بشم

چطوری از وابستگی عاطفی رها بشم ؟

در شرایط وابستگی ما شدیداً به اتصال عاطفی، انرژیكی و … طرف مقابل عادت كرده ایم. برای تجربهٔ این وضعیت می توانیم به كاری فكر كنیم كه ما را اذیت می كند، ولی نمی توانیم آنرا رها كنیم یا ارتباطی را تصور كنیم كه ما را اذیت می كند، ولی نمی توانیم آنرا قطع كنیم و یا مواردی را در نظر بگیریم كه وقتی به آن فكر می كنیم، عذاب می كشیم.
علل ایجاد وابستگی عاطفی
باور به این که هیچ مورد جایگزینی وجود نداشته باشد: چنانچه شخصی به چیزی بیش از حد وابسته باشد به احتمال زیاد تصور می کند هیچ مورد جایگزینی برای آن نخواهد بود.

درماندگی و بدبینی:هرچقدر بیشتر درمانده و ضعیف باشید وابستگی شما به چیزهایی که دارید بیشتر می شود. افرادی که عقیده داشته باشند به خواسته هایشان می رسند هیچ وقت به چیزی وابسته نمی شوند.

وابستگی عاطفی,وابستگی عاطفی چیست,تشخیص وابستگی عاطفی
تشخیص وابستگی عاطفی

علامت های وابستگی عاطفی چیست ؟
– حس ارزشمند بودن نمی کنید

– حس رانده شدن ، رها شدگی و ترس

راهکارهای کاهش وابستگی عاطفی
ریشه های وابستگی را پیدا کنید
با خودتان صادق باشید و تلاش کنید ریشه های وابستگی را پیدا کنید. شاید چون هیچوقت مجبور نشده اید که تنها بمانید، از تنها شدن می ترسید، شاید هم عزت نفستان وابسته به تعاریف و تحسین‎های او است. درمورد این مسئله فکر کنید، زیرا ریشه یابی کردن این وابستگی، شرط اصلی غلبه به آن است.

چطوری از وابستگی عاطفی رها بشم

ارتباطات اجتماعی خویش را افزایش دهید
زمانی که ارتباطات بیشتری دارید، با اشخاص بیشتری اشنا می شوید و با دنیا های جدید تری در رابطه خواهید بود و حس وابستگی کمتری می کنید.

اشخاص وابسته در ذهن خود به خاطر کودکی ای که داشته اند دایماً فکر می کنند که:

“اگر وابسته نباشی رها خواهی شد”

کل زندگی اشخاص دچار وابستگی بر مبنای این قانون پایه ریزی می شود. داشتن ارتباط عاطفی با این اشخاص بسیار طاقت فرساست. هیچ شخصی از این که کسی دائم به وی بچسبد و بدون اعتماد به نفس و ضعیف باشد خوشش نخواهد آمد. پس پیش از انتخاب شریک عاطفی خویش، حتماً او را بشناسید.

وابستگی عاطفی,وابستگی عاطفی چیست,تشخیص وابستگی عاطفی
علل ایجاد وابستگی عاطفی

ترس هایتان را شناسایی کنید
اغلب مواقع ریشه نیازمندی و وابستگی در ترس است. فکر کنید اگر شخصی که به وی وابسته اید ترکتان کند، چه احساسی به شما دست خواهد داد؟ از خودتان سوال کنید دراین صورت چه چیزهایی شما را می ترساند؛ به عنوان مثال اگر به شخصی که در حال شناخت برای ازدواج هستید وابسته شده اید، ممکن است ترس دوست داشته نشدن را تجربه کنید.

بیان احساسات منفی و مثبت
حاصل از دست دادن منبع وابستگی یکی از راههای است که شخص از آن طریق قادر خواهد بود احساسات خویش را بشناسد و جهت از بین بردن وابستگی عاطفی اقدام کند یکی از دلایلی که اشخاص به سایرین وابسته میشوند اگاهی نداشتن بر احساسات و هیجانات منفی است که درونشان در حال شکل پذیری است.

سطح عزت نفستان را افزایش دهید
وابستگی عاطفی پیوسته با عدم عزت نفس رابطه دارد. غیر ممكن است كه در عین وابستگی های شدید احساسی، از عزت نفس بالایی برخوردار باشید. نخستین راهکار برای غلبه بر وابستگی عاطفی، آن است كه بدون شكنجه و عذاب و تخریب فكری، با مهربانی، عمیقا به خودتان عشق بورزید. برای آنكه دوباره به عزت نفس دست یابید نكات زیر میتوانند موثر باشند:

– هرروز ساعتی را برای خوشحال كردن خودتان اختصاص دهید.

– روی نكات مثبت و موفقیت هایتان تمركز كنید.

-« نه» گفتن را یاد بگیرید.

– به خواسته هایتان توجه كنید.

– برای آنكه مورد پسند سایرین قرار بگیرید، تلاش نكنید خودتان را تغيير دهید.

– به نظر خودتان اهمیت دهید.

– در ذهنتان تصویر مثبتی از خویش داشته باشید.

– با اشخاص مثبت نشست و برخاست كنید.

– از خودتان مواظبت كنید.

– از تنها ماندن لذت ببرید.

درست است كه دوست دارید دوستتان پیش شما باشد و زمانی كه وی پیش شما نیست حس ناراحتی و تنهایی و همینطور حس نبود عشق و محبت می كنید؛ ولی به این مسأله فكر كنید كه تنهایی هم میتواند شادی آفرین باشد!

میتوانید از این فرصت استفاده كنید و كارهای مورد علاقه تان را انجام دهید:كتاب خواندن، گوش دادن به یك فایل صوتی، ورزش كردن، یادگیری چیزهای جدید و یا كمك به اشخاص نیازمند و … .اگر تنها هستید، لحظات كوچكی كه در تنهایی با خودتان می گذرانید، میتوانند لحظات ناب شادی بخشی باشند.

چطوری از وابستگی عاطفی رها بشم

از کنترل کردن دیگران دوری کنید
هنگامی که بیش از حد به شخصی وابستگی عاطفی داشته باشید، درنهایت تلاش خواهید کرد وی را کنترل کنید و چنانچه موفق نشوید، حس بدبختی خواهید کرد. قبول کنید که اطرافیانتان هم حق دارند افکار، احساسات و انتخاب های خودشان را داشته باشند و نباید حتماً شما را دخالت دهند. تلاش کنید انرژی تان را برای کنترل کردن افکار و انتخاب های خودتان صرف کنید.

برای نمونه، زمانی که دوستتان می خواهد با افراد دیگر وقت بگذراند و شما حس حسادت می کنید، نباید این حس بد را به آن ها منتقل کنید؛ بلکه باید نفسی عمیق بکشید و به خودتان یادآوری کنید که اشخاص حق دارند دوستان زيادي داشته باشند و به این فکر کنید که در اوقات فراغت خویش چه کارهای دیگری میتوانید انجام دهید.

شناخت و عبور از الگوهای مخرب دوران کودکی
بسياري از نیازها امکان دارد از اتفاقات سخت دوران کودکی سرچشمه گرفته شده باشد. شناسایی این وقایع و پاسخگویی به این اتفاقات در نقش یک بچه، یک شیوه عالی برای شناخت و بررسی علت و درگیر شدن در وابستگی های عاطفی است. نقش امروز ما، تغيير گذشته یا جبران آن نیست.

نقش زمان حال، معکوس کردن و یا جبران کردن گذشته نیست.

توقعات خویش در مورد افراد را رها کنید
زمانی که از نظر عاطفی وابسته هستید، احتمال بیشتری دارد که مفهومی از توقعات نادرست و بیش از حد در خصوص افراد هم داشته باشید. این مسئله ممکن است از یک آرمان گرایی ساده بینانه در خصوص رابطه با افراد، رابطه عاشقانه و یا موضوعات دیگری که به نظر ” قرارداد” میرسد ، سرچشمه بگیرد.

نه گفتن و آموختن مهارت های جرأت مندی
آموختن نه گفتن یکی ديگر از راههایی است که اشخاص را از وابستگی عاطفی می رهاند و به او جرات می دهد که به بعضی رابطه ها و درخواست ها نه بگوید که تمامی این مهارت ها در سایه افزایش اعتماد به نفس شکل می گیرد.

با مشاور صحبت کنید
همکاري با روان شناس و روان‌پزشک مورد اعتماد در تشخیص و ازبین بردن الگو های مخرب تأثير زيادي دارد.

با همسر وابسته به خانواده اش چگونه رفتار کنم؟

معمولاً وابستگی عاطفی ریشه در کودکی دارد. نبود وابستگی امن به والد یا پرستار سبب میشود در روابط بزرگسالی دچار مشکلات وابستگی شوید. برخی سبک های وابستگی در وابستگی عاطفی سهیم است.

این مسئله سبب میشود تا اندازه ای در غلبه بر وابستگی عاطفی به تنهایی با چالش روبرو شوید.

روان شناس یا روان‌پزشک به شما کمک می کند مشکلات گذشته را که منجر به نگرانی های فعلی در رابطه شده پیدا کنید و راههای سالم تری برای براورده‌کردن احتیاج های عاطفی در پیش بگیرید.

فردی که دارای استقلال عاطفی است، در زندگی و رابطه خود برای رسیدن به شادی، به دیگران و رضایت آنها هیچ گونه وابستگی ندارد و در حقیقت به خود اطمینانی بالا دارد و علایق و خواسته های خود را به خوبی می شناسد و با داشتن خودشناسی بسیار زیاد و قدرتمند میتواند سیستم عاطفی خویش را بعنوان یک انسان اجتماعی بدرستی هدایت نماید.

استقلال عاطفی یک فاکتور بسیار اساسی برای داشتن روابط سالمی با دیگران است که البته بعضی اشخاص به صورت ذاتی از آن برخوردارند. ولی اینگونه نیست که نتوان این خصوصیت را در بقیه اشخاص نیز بالا برد. همه انسانها میتوانند با اموزش و تمرین و تکرار این خصوصیت را هم در خود بسیار تقویت کنند و با داشتن این خصوصیت روابطی بهتر و محکم تر و مؤثر تر را با دیگر اشخاص داشته باشند.

وابستگی بیمارگونه چه علامت هایی دارد؟

زمانی که ما در ارتباط با کسی وابسته شده‌ایم، احساس می‌کنیم با نبودن آن، ما نیز نابود می‌شویم .افراد وابسته تنهایی برایشان غیرقابل تحمل و ناامیدکننده است. اغلب این افراد در زندگیشان مسوولیت های اصلی را به دیگران می سپارند و به تصمیم ها و اعمال خود اعتماد ندارند و نیازمندند درستی اعمالشان از سوی دیگران تایید شود. فرد وابسته برای حفظ کردن افراد در کنار خود از هیچ کاری دریغ نمی کنند و حتی به اعمالی تحقیرآمیز و ناخوشایند دست می زنند. افراد وابسته به محض جدایی از کسی که آنها را حمایت کرده و تکیه گاه آنها بوده است، دچار افسردگی شده یا فورا خود را وارد رابطه دیگری می کنند تا حمایت های لازم را از طریق او کسب کنند. فرد وابسته هنگام صحبت و بحث با دیگران حتی اگر با نظر طرف مقابل مخالف باشد او را تایید می کند تا مبادا با ابراز مخالفت موجب ناراحتی و از دست دادن طرف مقابل شود. افراد وابسته به شدت احساس نیاز به مراقبت دارند و از فرمانبر بودن هراسی ندارند.

وابستگی سالم در یک رابطه چه ویژگی هایی دارد؟

در وابستگی سالم،کسی در دیگری حل نمی‌شود و رابطه سرشار از اعتماد، اطمینان، انعطاف پذیری و خالی از اضطراب، ناامنی، سوءظن و رفتار خصمانه است. وابستگی سالم وابستگی است که هیجان‌هایی که دو طرف نسبت به هم دارند، معقول و منطقی است. فهم یکدیگر وجود دارد اما الزامی ندارد که دو طرف عین هم بفهمند. در وابستگی سالم احساس شایستگی در زندگی، شفافیت، تغییر و پیش‌بینی پذیری در طرفین وجود دارد.

نکاتی برای پشت سرگذاشتن وابستگی‌ در ارتباط با دیگران

۱-دلایل وابستگی خود را پیدا کنید

تشویش‌ها، ترس‌ها و نگرانی‌ها و تمام چیزهایی که موجب عصبانیت، آزردگی و خشم شما در یک رابطه می‌شوند و نشان از وابستگی بیمارگونه شما دارد را روی کاغذ بیاورید. این عمل باعث می‌شود تا چیزهایی که باعث ناراحتی شما می‌شوند، فشار کمتری روی شما بیاورند. همچنین با این کار ذهنتان را رها می‌کنید تا از طریق آن زباله‌های فکری‌تان را تخلیه کنید. این عمل مانع شکنجه‌های ذهنی شما در روابط­تان می‌شود.

۲-عزت نفس خود را بالا ببرید

وابستگی عاطفی همواره با عدم‌عزت نفس ارتباط دارد. در وابستگی‌های شدید احساسی، فرد خالی از عزت نفس بالا است. روی نکات مثبت و موفقیت‌هایتان تمرکز کنید. نه گفتن را یاد بگیرید.به خواسته هایتان توجه کنید .سعی نکنید خودتان را تغییر دهید. به‌نظر خودتان اهمیت دهید .در ذهنتان تصویر مثبتی از خود داشته باشید. از خودتان مواظبت کنید. انجام همه این کارها باعث می شود عزت نفس خود را بالا ببرید و به تدریج از وابستگی رهایی پیدا کنید.

قطع وابستگی عاطفی

وابستگی عاطفی همواره با عدم‌عزت نفس ارتباط دارد

۳-اوقاتی را به تنهایی خودتان اختصاص دهید.

به این مسئله فکر کنید که تنهایی نیز می‌تواند لذت بخش باشد و حتما لازم نیست تمام اوقات خود را با فرد دیگری بگذرانید. می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و کارهای مورد علاقه‌تان را انجام دهید: کتاب‌خواندن، گوش دادن به موسیقی، ورزش کردن، یادگیری چیزهای جدید و یا کمک به افراد نیازمند. اگر تنها هستید، لحظات کوچکی که در تنهایی با خودتان می‌گذرانید، می‌توانند لحظات ناب شادی بخشی باشند تا از نبودن دیگران به وحشت نیافتید.

۴-سعی نکنید نظر همه را جلب کنید.

بدون آنکه سعی کنید عشق و توجه دیگران را از دست دهید، به دیگران «نه» بگویید و افکارتان را بیان کنید .شما نمی توانید مورد پسند همه مردم قرار بگیرید و همه را از خود راضی نگه دارید و این امری طبیعی است،پس حق دارید که تصمیم‌گیری کنید و آنچه را می‌خواهید به‌وضوح بیان می‌کنید.
بهبود سطح زندگی و میزان رضایتمندی
سفارش دیزاین خاص و فوق حرفه ای گل طبیعی

۵-از افراد موفق الگو برداری کنید

هنگامی که افرادی را مشاهده می کنید که علیرغم وابستگی های شدید خود توانسته اند بر مشکل خود غلبه کنند و زندگی شادی داشته باشند، شما نیز می توانید از آنها الگو برداری کنید و راهی را که آنها رفته اند یاد بگیرید.

۶-اهمیت نیازهای خود را بشناسید

نیازهای خود را بسیار مهم و غیرقابل اجتناب بدانید. وابستگی در روابط بیشتر مواقع در نتیجه نادیده انگاشتن و اجتناب از خود در مورد نیازهای مهم بوجود می آید.

۷-الگوهای مخرب بازمانده از دوران کودکی خود را بشناسید.
آسیب‌های وابستگی شدید به یک دوست و درمان
اعتياد عاطفي!

شناسایی این الگوهای مخرب بازمانده از کودکی، یک روش عالی برای شناخت و بررسی چرایی و درگیر شدن در وابستگی های عاطفی است. نقش امروز ما، تغییر گذشته یا جبران آن نیست، بلکه هدف این است که با شناسایی الگوهای گذشته از تکرار آنها در زمان حال جلوگیری کنیم.

چطوری از وابستگی عاطفی رها بشم

۸- از افراد و اشخاص انتظارات معقول داشته باشید.

زمانی که از لحاظ عاطفی وابسته هستید، احتمال بیشتری دارد که انتظارات غیرواقعی و بیش از حد در مورد اشخاص داشته باشید. این موضوع ممکن است از کمال گرایی ساده بینانه در مورد ارتباط با اشخاص، روابط عاشقانه و یا موضوعات دیگری که به نظر طبیعی می رسد، سرچشمه بگیرد. داشتن انتظارات معقول از اشخاصی که با آنها در ارتباط هستید باعث می شود دیدگاه واقع بینانه ای نسبت به محیط اطراف خود داشته باشید و با برطرف نشدن انتظاراتی که خود ما باید آنها را برآورده کنیم ناراحت و سرخورده نشویم.

منبع: سپیده دانایی




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.