نقش یوگا در کاهش علائم افسردگی | تاثیر یوگا در بهبودافسردگی

نقش یوگا در کاهش علائم افسردگی | تاثیر یوگا در بهبودافسردگی

نقش یوگا در کاهش علائم افسردگی

نقش یوگا در کاهش علائم افسردگی

تاثیر یوگا در بهبود علائم افسردگی

سایت روانشناسی خانواده : نتایج مطالعه ای که دستاوردهای به چاپ رسیده نشان می دهد که حضور حداقل دوبار در هفته در کلاس های یوگا و کلاس هایی که تمرکزشان روی تنفس است می تواند تاثیر به سزایی در کاهش علائم بیماران مبتلا به افسردگی داشته باشد .

اگر عادت به انجام تمرینات یوگا دارید احتمالا می دانید که این ورزش می تواند به آرام سازیِ جسم و ذهنِ شما کمک کند.

هم اکنون کارشناسان سلامت تاکید دارند که بر اساس نتایج چندین مطالعه جدید یوگا می تواند در کاهش علائم افسردگی نقش داشته باشد.

بخوانید : کاهش وزن با یوگا و مدیتیشن

نقش یوگا در کاهش علائم افسردگی
در حالی که چندین مطالعه نشان دهنده نقش یوگا در بهبود افسردگی است اما بنابر اظهارات کارشناسان در نشست سالانه انجمن روانشناسی آمریکا در واشنگتن دی سی تاکید شده که این مطالعه هنوز در مراحل ابتدایی است و انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری است.

“لیندزی هاپکینز”، متخصص روانشناسی در این باره می گوید:

در حال حاضر می توانیم یوگا را تنها به عنوان یک تکنیک مکمل توصیه کنیم که احتمالا اگر در کنار تکنیک های استاندارد ارائه شده از سوی تراپیست های دارای مجوز به کار گرفته شود، بیشترین تاثیرگذاری را خواهد داشت.

وی افزود:بدیهی است که یوگا یک شیوه درمان نیست اما قطعا قابلیت های زیادی برای کمک به بهبود و تسکین علائم این اختلال روانی دارد.

به گزارش یونایتدپرس، مطالعاتی که در نشست های پزشکی ارائه می شوند باید به عنوان تحقیقات ابتدایی در نظر گرفته شوند مگر اینکه در مجله کارشناسی منتشر گردند.
یوگا راهی برای کاهش استرس و اضطراب
در عصر ماشینی و پرشتاب ما، هیچ کس از استرس در امان نیست. اختلالات اضطرابی و مربوط به استرس های روزمره روی سیستم عصبی پاراسمپاتیک تاثیر می گذارند و انجام ورزشی مانند یوگا باعث تسکین این سیستم می شود.

باید بدانید که انجام حرکات یوگا نیازمند تمرکز ورزشکار است. همین تمرکز، آگاهی نسبت به بدن و تنفس صحیح باعث می شود که ذهن ورزشکار از استرس های بیرونی فاصله گرفته و در زمان حال متمرکز شود. در نتیجه اضطراب به میزان زیادی کنترل می شود.

بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۰۷ نشان داده است که انجام ورزش یوگا، عصبانیت، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد. بنابراین یوگا برای بیماران مبتلا به افسردگی تجویز می‌شود.

در سال ۲۰۱۲ گروهی از محققان تاثیر یوگا بر استرس را بررسی کردند. آنها دریافتند که این ورزش تاثیر زیادی بر کاهش نشانه های افسردگی و استرس دارد.

یکی از ویژگی‌های خوب یوگا این است که این ورزش بر پایه حرکات کششی و قدرتی است و بر تنفس تمرکز دارد. بنابراین باعث آرامش فرد می‌شود.

هنگامی که فرد تنفس عمیق انجام می‌دهد احتمال اضطراب و استرس کاهش می یابد.
تحقیقی جدید، نشان داده که شرکت در کلاس‌های یوگا و حرکات تنفسی عمیق به‌مدت دوبار در هفته، به همراه تمرین در منزل، به کاهش عوارض افسردگی کمک می‌کند.

همچنین در چند تحقیق دیگر، گفته شده که یوگا می‌تواند برای درمان مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی، استرس، عصبانیت، خشونت و ضعف مفید باشد. این تحقیقات، دلایلی ارائه می‌دهند که نشان می‌دهد، یوگا می‌تواند به‌عنوان جایگزین یا مکمل داروهای ضد افسردگی استفاده شود.

«کریس استریتر»، دانشیار دانشکده‌ی داروسازی دانشگاه بوستون آمریکا می‌گوید: «این تحقیق نشان می‌دهد که استفاده از یوگا و تمرینات تنفسی، برای درمان افسردگی حاد در افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف نمی‌کنند یا مرتب داروی ضد افسردگی مصرف می‌کنند و نتیجه نمی‌گیرند، مفید است.» بیماری افسردگی حاد یا به اختصار MDD، شایع، برگشت‌پذیر، مزمن و فلج‌کننده است.

محققان می‌گویند، مضمن بودن این بیماری باعث می‌شود که آمار تعداد سال‌های فلج بودن انسان‌ها در سطح جهانی، چند سال افزایش پیدا کند.

بیش از ۴۰ درصد بیماران MDD که تحت درمان داروهای ضد افسردگی بوده‌اند، درمان نمی‌شوند.

در این تحقیق، دانشمندان از یوگای آینگار که در آن به جزئیات، دقت و تراز حرکات و همچنین کنترل تنفس پرداخته می‌شود، استفاده کرده‌اند. افراد مبتلا به MDD، به‌طور تصادفی به دو دسته‌ی «تمرینات سخت» و «تمرینات آسان» پرداختند. به دسته‌ی اول، سه کلاس ۹۰ دقیقه‌ای در هفته، به‌همراه تمرینات خانگی و به دسته‌ی دوم، دوکلاس ۹۰ دقیقه‌ای در هفته به همراه تمرینات خانگی تجویز شد.

کاهش قابل ملاحظه‌ای در عوارض افسردگی هر دو گروه مشاهده شد و میزان شکایات افراد گروه‌های متفاوت نیز تفاوت قابل توجهی نداشت.

با این‌که افراد بیشتری در دسته‌ی «تمرینات سخت» کاهش قابل ملاحظه‌ای در عوارض افسردگی خود داشتند، محققان بر این باورند که استفاده از نسخه‌ی «تمرینات آسان» نیز، موثر و در عین حال آسان‌تر است.

به گفته‌ی استریتر، این روش درمقایسه با درمان‌های دارویی عوارض کمتری دارد. استریتر که همچنین یک روان‌پزشک در مرکز پزشکی بوستون است، افزود: «در حالی که بیشتر درمان‌های دارویی سیستم‌های مونوآمینه، مانند سروتونین، دوپامین و نورپینفرین را هدف قرار می‌دهند، این نسخه‌ی جدید با هدف قرار دادن سیستم‌های پاراسمپاتی و گاما آمینوبوتریک اسید، رهیافتی جدید برای درمان بیماران ارائه می‌دهد.»

تمرینات مرتب یوگا از جهات مختلفی از جمله افزایش انعطاف بدن، کاهش ریسک بیماری‌های قلبی، جلوگیری از IBS و سایر بیماری‌های گوارشی، بهبود سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن و غیره مفید است. این تحقیقات جدید در مجله‌ی Alternative and Complementary Medicine چاپ شده‌ است.

یوگا راهی برای کنترل بیماری‌ های روانی

یوگا به معنی یکپارچه سازی است که جنبه فلسفی و کاربردی دارد.

یوگا قادر است برای انسان ارتباطی با درون ایجاد کند .

افرادی که به یوگا می ‌پردازند معمولا تمایل دارند به نقاط بکر طبیعت سفر کنند و در این نقاط به تفکر و مراقبه بپردازند و در یوگا حرکاتی که تمرین می‌شود نوعی تمرکز و نشاط ایجاد می ‌کند.

یوگا باعث می‌شود افراد قدرت اندیشیدن را بالا ببرند و این عمل باعث انرژی زیاد و قدرت فکری بالا می ‌شود و به همین دلیل افراد بعد از تمرینات یوگا احساس شادابی دارند و حس بهتری پیدا می ‌کنند.

برخی از این بیماری‌ ها نظیر افسردگی و اضطراب با ورزش بهبود نسبی می ‌یابند، زیرا بطور کلی ورزش و حرکت ورزشی باعث افزایش توانایی‌ های مغزی می‌ شود و این مسأله به کاهش عوارض بیماری ها کمک می ‌کند ولی باید در نظر بگیریم معمولا افرادی که افسردگی دارند اگر این افسردگی شدت بالایی داشته باشد توانایی کمتری برای ورزش کردن دارند و این افراد نیاز به دارودرمانی دارند.

اما اغلب روان شناسان و مشاوران یکی از روش ‌هایی که برای درمان این بیماران توصیه می‌ کنند ورزش کردن است زیرا ورزش توانایی بدن را بالا می ‌برد و توانایی بدن که بالا برود شرایط فرد از نظر توانایی مغزی هم بالاتر می ‌رود همانطور که می ‌دانید جسم و روح هم بر هم تأثیر متقابل دارند.

در نتیجه با افزایش توانایی مغزی بیماری ‌های روانی نظیر استرس و افسردگی کمترفرصت ظهور پیدا می ‌کنند. یوگا نه تنها این شرایط را بهبود می ‌دهد بلکه باعث می ‌شود این بیماری‌ ها تشدید نشوند. البته بهتر است بدانید که نمی ‌توان توقع داشت که تنها با یوگا و ورزش بیماری های روانی درمان شوند بلکه درابتدا باید در مورد بیماری اطلاع کسب کرد و متوجه شد که علت بیماری روانی چیست.

معمولا بیماری‌ های روحی روانی زمانی ایجاد می‌ شوند که اعتماد به نفس پایین می ‌آید و تمرکز برای مدیریت ذهنی وجود نداشته باشد و در این حالت افکار مزاحم هجوم می‌ آورند و فرد ابراز می ‌کند این مشکل خارج از کنترل و اراده اوست.

در واقع فرد توانایی ذهنی پایینی دارد که اینگونه تصور می‌کند؛ در این شرایط ورزش و یوگا تنها به بالا بردن اعتماد به نفس بیمار کمک می ‌کند و نقش بهبود قطعی از بیماری را ندارند، خصوصا اگر افسردگی یا هر بیماری روانی دیگر شدید باشد.

زیرا در این حالت فرد نیاز به دارو درمانی دارد. مضاف بر اینکه افرادی که افسردگی شدید دارند، نمی‌توانند ورزش ‌های خیلی سنگین داشته باشند زیرا باید مقداری توان بدنی برای مقابله با بیماری داشته باشند.

 منبع :zeenews.india.com

جمع آوری شده توسط سایت روانشناسی خانواده بخش مدیتیشن و یوگا

در ادامه بخوانید :

زندگی شاد و بدون استرس با مدیتیشن 

شش راز در مورد استرس

ایست فکری 

آرامش روح و روان و دوری از استرس  با مدیتیشن 

حرکات ورزش یوگا برای افسردگی,تاثیر یوگا بر استرس,تمرینات یوگا برای آرامش,آموزش یوگا برای رفع افسردگی,بهترین ورزش برای ارامش اعصاب,یوگا و استرس,مضرات یوگا,یوگا چیست




پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.